Progress and regressions of the Brazilian higher education in the first decades of the 21st century

Keywords: higher education, education policies, state reform

Abstract

Based on the policies operationalized through the Reform of the Brazilian State Apparatus, the objective of this study is to analyze the advances and setbacks of higher education in the first decades of the 21st century. Through studies on higher education in the space-time of this political context, we selected relevant conjunctural events in the Brazilian political sphere to reflect on the changes that public universities have undergone. Thus, we pondered on the neoliberal policies stemming from the Washington Consensus and the White Paper on the Reform of the State Apparatus. We discussed the transformations that have occurred in higher education in the end of the administration of President Fernando Henrique Cardoso and the expansion of higher education during President Lula’s two administrations, concluding with a diagnosis of the second decade through actions that hindered the activities within the Brazilian state universities.

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Author Biographies

Everton Henrique Eleutério Fargoni, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), membro do grupo de pesquisa Economia Política da Educação e Formação Humana (GEPEFH/UFSCar) e do Grupo de Trabalho – Produção de Conhecimento na Educação Superior da Rede Universitas/BR.

João dos Reis Silva Júnior, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós-doutorado em Sociologia Política pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e em Economia pela Universidade de São Paulo (USP) e University of London, e livre-docente em Educação pela USP. É professor titular da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), coordenador adjunto do projeto de pesquisa da Rede Universitas/Br e pesquisador líder do grupo de pesquisa Economia Política da Educação e Formação Humana (GEPEFH/UFSCar).

Afrânio Mendes Catani, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP) e livre-docente em Educação (USP), é professor titular na Faculdade de Educação dessa instituição.

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Published
06-06-2023
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