Problemas e Alternativas no Campo da Formação de Professores
Abstract
Analisa a educação do professor e a relação entre teoria e prática como questão fundamental na estruturação dos cursos de formação de docentes. Inicialmente, é analisada a concepção tradicional do treinamento de profissionais baseada no modelo da racionalidade técnica Partindo da visão de que o professor é um intelectual crítico, a última parte levanta problemas na área de formação de docentes e sugere alternativas para a reformulação dos cursos de formação de professores. Abstract Analyze the training of the teacher and the relationship between theory andpractice as a fundamental issue in the structuring of teacher training courses. Initially, it is criticized the traditional conception on the training of practitioners based on the model of technical rationality. By viewing teachers as criticai intellectuals, the lost part raises some problems in the área of teacher training and suggests some alternatives for the reformulation of this courses. Résumé Analyse Léducation du professeur et le rapport entre théorie et pratique comme une question fondamentale dans là structuration des cours de formation denseignants. D'abord, on discute là conception traditionelle dentrainement de professionels fondée sur le modele de là rationnalité techinique. A partir de là compréhension du professeur comme un intelectuel critique, là dermière partie pose des problèmes au domaine de là formation des enseignants et present d'alternatives pour là reformulation de leurs cours de formation. Resumen Analiza là educación del profesor y là relación entre teoria y práctica como cuestión fundamental en là estructuración de los cursos de formación de docentes. Inicialmente se analiza là Concepcion tradicional de là capacitación de profesionales basada en el modelo de Ia racionalidad técnica. Partiendo de là visión de que el profesor es un intelectual crítico, là última parte levanta problemas en el área de formación de docentes y sugiere alternativas para là reformulación de los cursos de formación de profesores.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-1991
How to Cite
SANTOS, L. Problemas e Alternativas no Campo da Formação de Professores. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 72, n. 172, 1 Dec. 1991.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.