Memoria e educação: "O Espírito Victorioso", de Cecília Meireles
Abstract
Procura reconstituir a trajetória de Cecília Meireles, uma das pioneiras da Escola Nova, focalizando três estações por ela percorridas cujo eixo principal é sua tese O Espírito Victorioso, com a qual se submete ao concurso público para ocupar a cátedra de Literatura Vernácula da Escola Normal do Distrito Federal. O nome próprio Cecília Meireles representa a forma socialmente instituída que lhe assegura a constância através do tempo e a unidade através dos espaços sociais, que são a manifestação de sua individualidade nos mais diversos campos: educacional, jornalístico e literário, isto é, em todas as suas histórias possíveis. A moldura do movimento da Educação Nova que se desejava implantar foi, em parte, obra plástica de Cecília Meireles. Abstract This article is intended to reconstruct the trajectory of a pioneer of the Progressive Education Movement in Brazil, whose name is Cecília Meireles. It highlights the three seasons that she went through, which the main axis is her thesis on The Victorious Spirit. This thesis made it possible for her to go through the examination to occupy the chair of Vernacular Literature at Escola Normal do Distrito Tederai. The proper name Cecília Meireles portrays the institutionalized social form that assures her constancy through the years and the unity through the social spaces, which are the manifestation of her individuality in various fields: Educational, Journalistic and Literary; that is to say, in all her possible histories. The Progressive Education movement's molding, intended to be implanted, was, in part, Cecília Meireles ' plastic art. Résumé Le travail essaye de reconstituer la trajectoire de Cecilia Meireles, une des pionières de l'Ecole Nouvelle, en y détachant trois saisons par elle parcourues dont l'axe principal c'est sa thèse L'Esprit Vainqueur, avec laquelle elle se soumet au concours pour occuper le Cadre de Littérature Vernacule de l'Ecole Normale du Distrito Federal. Le nom propre Cecília Meireles représente la forme socialement instituée que lui assure la continuité dans le temps et l'unité à travers les espaces sociaux, qui sont les manifestations de son individualité dans plusieurs champs: l'éducatif le journalistique et le littéraire, c 'est-à-dire, dans toutes ses histoires possibles. L'encadrement de l'Ecole Nouvelle qu'on voulait implanter a été, en partie, une oeuvre plastique de Cecília Meireles. Resumen El trabajo busca reconstituir la trayectoria de Cecília Meireles, una de las pioneras de Ia Escuela Nueva, destacando tres estaciones recorridas por ella cuyo eje principal es su tesis "El Espíritu Victorioso ", con la cual se somete al concurso para ocupar la Cátedra de Literatura Vernácula de la Escuela Normal del Distrito Federai. El nombre propio Cecília Meireles representa la horma socialmente instituida que le asegura la constancia a través del tiempo y la unidad a través de los espacios sociales, que son la manifestación de su individualidad en los más diversos campos: educacional, periodístico y literario, es decir, en todas las sus historias posibles. La moldura del movimiento de la Escuela Nueva que se deseaba implantar fue, en parte, obra plástica de Cecília Meireles.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-1996
How to Cite
LOBO, Y. Memoria e educação: "O Espírito Victorioso", de Cecília Meireles. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 77, n. 187, 1 Dec. 1996.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.