A pesquisa de representação social na área de ensino-aprendizagem: elementos do estado da arte
Abstract
A pesquisa de pósdoutorado, Teoria de representação social: o quadro teórico da Psicologia Social e aplicações atuais à pesquisa na educação (Rangel, 1997), teve como um dos seus objetivos a análise de dissertações e teses contemporâneas (anos 90) que aplicaram a teoria, trazendo contribuições particularmente à área de ensino-aprendizagem. Este estudo, então, possibilitou - nos limites das pesquisas alcançadas - identificar elementos do estado da arte, sem perder de vista a crítica à Teoria de Representação Social (TRS), com particular consideração a Spink (1996). Ainda, tratando-se da TRS, procurou-se observar, pela sua importância na estrutura das representações, componentes do núcleo central da sua aplicação nas pesquisas. No segmento conclusivo, apresentam-se sugestões ao avanço e refinamento da construção teórica. Palavras-Chave: representação social; pesquisa; ensinoaprendizagem; estado da arte. Abstract The research of pos-doctorate, Theory of the Social Representation: the theoretical table of the Social Psychology and its applications of the present time to the research in Education (Rangel, 1997), had as one of the aims the analysis of dissertations and the contemporary theses (90) that applied the theory, bringing contributions, especially in teaching-apprenticeship. In this study could be identified (in the limits of the research) the elements of the state of art with critical to the social representations theory (SRT), considering Spink (1996). About the Social Representation Theory, some components of the core of its application in research were observed by the importance in the structure of the representations. In the final segment, suggestions are presented to the advancement and refinement of the theorical construction. Keywords: social representations; research; teaching-learning; state of art.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-1998
How to Cite
RANGEL, M. A pesquisa de representação social na área de ensino-aprendizagem: elementos do estado da arte. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 79, n. 193, 1 Dec. 1998.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.