O dispêndio com a instrução elementar no Império
Abstract
Aborda a evolução da receita e despesas do Governo Central e províncias, no período do Império, visando avaliar a intensidade do esforço do poder público no financiamento da instrução primária. A partir dos dados disponíveis, busca analisar, principalmente, os reflexos na cobertura do atendimento escolar primário do Ato Adicional de 1834, que descentralizou para as províncias a responsabilidade por aquele nível de ensino. Conclui que o dispêndio com a instrução primária situava-se em patamares compatíveis com os atuais e sugere que a explicação pela baixa escolarização da população, no período, deve ser buscada em fatores socioeconômicos e não, primordialmente, na alocação de recursos públicos. Palavras-chave: história da educação; financiamento da educação. Abstract The article reflects the income and expenses of the Central Government and its Provinces during the empire period. It focuses on the evaluation of the public power effort in financing of Basic Education. With the available data, it also seeks the impact analysis in Basic Education attention, considering the additional act of 1834 that decentralized the responsibility for that level of education. In conclusion, it discourse that the Basic Education expenses is situated in a compatible platform and explains that the low attendance in recent periods is related with social economical factors and not necessarily because of public resources allocation. Keywords: education history; education financing.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-2000
How to Cite
CARNIELLI, B. O dispêndio com a instrução elementar no Império. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 81, n. 197, 1 Jan. 2000.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.