Comunicação e arte, ou a arte da comunicação, em John Dewey
Abstract
Busca contribuir para elucidar as idéias de John Dewey contidas na formulação que vincula educação, comunicação e arte. Além disso, como aporte metodológico, procura mostrar que todo texto deve ser abordado em suas estratégias discursivas, como um conjunto articulado para afirmar determinados conceitos. O ponto de partida é a relevância atribuída à comunicação no processo educativo, conforme estabelecido por Dewey em Democracia e Educação. A análise desse livro e de outras obras do autor possibilita elucidar os conceitos de ciência e arte, bem como o método de ensino proposto por Dewey. A título de conclusão, sugere-se que a continuidade da investigação deva abordar os conceitos deweyanos em seus possíveis vínculos com a filosofia grega. Palavras-chave: comunicação e ensino; arte e educação; teorias do conhecimento; retórica. Abstract The purpose of this paper is to elucidate the ideas of John Dewey expressed in the formulation that links education, communication and art. Moreover, as a methodological approach, it intends to show that every text must be analyzed in its discursive strategies, like a set arranged to assert some concepts. The starting point is the relevance of communication in the educational processes, attributed by Dewey in "Democracy and Education". The analysis of this and other books by the author allows to clear the concepts of science and art, as well as the method of teaching proposed by Dewey. The conclusion suggests that other investigations must study the Deweyan concepts in its possible links with Greek philosophy. Keywords: communication and teaching; art and education; theories of knowledge; rhetoric.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2005
How to Cite
CUNHA, M. Comunicação e arte, ou a arte da comunicação, em John Dewey. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 86, n. 213/214, 1 Dec. 2005.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.