Interdisciplinaridade e transversalidade mediante projetos temáticos
Abstract
Sugere a prática da interdisciplinaridade e da transversalidade na escola fundamental, por meio de projetos temáticos. A interdisciplinaridade é vista como uma abordagem epistemológica que questiona a visão disciplinar, fragmentada, do conhecimento. A transversalidade refere-se a um recurso pedagógico cujo intuito é ajudar o/a aluno/a a adquirir uma visão mais compreensiva e crítica da realidade assim como sua inserção e participação nessa realidade. Como fundamentação teórica, utilizam-se a teoria das Inteligências Múltiplas, de Howard Gardner, e a teoria dos significados da vida humana, de Philip Phenix, e exemplifica-se a pedagogia de projetos como prática curricular interdisciplinar e transversal. Propõe-se, também, uma forma de avaliação construída coletivamente pelos participantes dos projetos temáticos. Palavras-chave: interdisciplinaridade; transversalidade; escola fundamental; projetos temáticos. Abstract This paper suggests the practice of interdisciplinarity and transversality in elementary schools through thematic projects. Interdisciplinarity is seen as an epistemological approach to knowledge that questions the disciplinary, fragmented vision of knowledge. Transversality refers to a pedagogic approach that helps the student acquire a more comprehensive and critical vision of reality as well as his/her insertion and participation in this reality. As the theoretical foundation for interdisciplinarity and transversality, we use Howard Gardner`s theory of Multiple Intelligences and Philip Phenix´s theory of human life meanings. We also propose a form of evaluation constructed collectively by the participants of the thematic projects. Keywords: interdisciplinarity; transversality; elementary school; thematic projects.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2005
How to Cite
MORAES, S. Interdisciplinaridade e transversalidade mediante projetos temáticos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 86, n. 213/214, 1 Dec. 2005.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.