Contribuição à reflexão sobre a concepção de Natureza no ensino de Botânica
Abstract
Discute sobre a visão da relação homem-natureza inerente ao ensino de Botânica e reflete sobre a concepção de Natureza a partir de uma leitura interpretativa de trabalhos, no contexto do ensino superior, dos anais dos Congressos Nacionais de Botânica do período de 1995 a 2002, sessão temática Ensino de Botânica. A análise infere que, para a melhoria do ensino de Botânica, na perspectiva da formação para a autonomia, é indispensável considerar o objeto de conhecimento em sua relação com a realidade concreta. Nesse contexto, incentivar apenas o uso de plantas nativas nas práticas pedagógicas e a preservação ambiental não é suficiente para formar acadêmicos aliados com a manutenção da diversidade biológica e com a conservação da diversidade cultural, pois há determinantes histórico-sociais que interferem nesse processo e que precisam ser considerados. Palavras-chave: ensino de botânica; ecologia; biologia da conservação; didática; natureza. Abstract We discussed the man-nature relationship concerning the teaching of Botany. We reflected on the concept of Nature from an interpretative reading of some works, in the undergraduate context, which were taken from the Annals of the Botany National Congresses from 1995 to 2002, in the thematic section the Teaching of Botany. The analysis allows us to conclude that, to the improvement of teaching of Botany, from an autonomous educational perspective, it is fundamental to consider the object of knowledge in its relation with concrete reality. In this context, it is not sufficient to motivate the use of native plants in the pedagogic practices and the environmental preservation to form undergraduate students who are committed to the biological diversity maintenance and to the cultural diversity conservation, since there are some socio-historical determinants, which interfere in this process and need to be considered. Keywords: teaching of botany; ecology; biology of conservation; didactic; nature.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2005
How to Cite
SILVA, L.; CAVALLET, V.; ALQUINI, Y. Contribuição à reflexão sobre a concepção de Natureza no ensino de Botânica. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 86, n. 213/214, 1 Dec. 2005.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.