Um estudo sobre o ensino de shodô a partir de manuscritos
Abstract
Propôs-se apreender aspectos do ensino da arte da caligrafia japonesa (shodô), a partir da análise de um conjunto de manuscritos feitos por um aprendiz nas aulas de shodô da Esperança Fujinkai (São Paulo), entre fevereiro de 2004 e julho de 2005. Estabeleceram-se, para a análise, dois escopos: conteúdo e seu desenvolvimento; aspectos observados na correção. A partir do primeiro, observaram-se quais grafias e estilos foram desenvolvidos ao longo das aulas de shodô, assim como de que forma se deu esse desenvolvimento, isto é, quando foram apresentados novos estilos e caracteres, com que ritmo isso ocorreu, em que formato foi feito o trabalho nos manuscritos, etc. Já por meio do segundo escopo, verificou-se que as correções e observações da professora de shodô voltaram-se a aspectos de três níveis da produção do aluno: traço; caractere; caractere e sua relação com o conjunto. Palavras-chave: ensino do shodô; caligrafia japonesa; ensino de arte. Abstract One proposed to apprehend aspects of the teaching of the Japanese calligraphy (shodo), from the analysis of a set of manuscripts made by an apprentice in the classes of shodo of the Esperança Fujinkai (São Paulo), between February, 2004 and July, 2005. For the analysis, two approaches were established: content and its development; aspects observed in the correction. From the first approach, one observed which graphics and styles were developed during the lessons of shodo, as well as how this development happened, i.e., when new styles and characters were presented, how often this occurred, in which format the work in the manuscripts was made, etc. From the second, one verified that the corrections and comments of the shodo teacher concerned the aspects of three levels of student production: trace; character; character and its relation to the set. Keywords: shodo teaching; Japanese calligraphy; art teaching.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-2007
How to Cite
ARAGÃO, R. Um estudo sobre o ensino de shodô a partir de manuscritos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 218, 1 Jan. 2007.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.