As interferências da contemporaneidade no trabalho docente
Abstract
Aborda a maneira como os professores, nos últimos anos, procuram reestruturar seu trabalho docente, na tentativa de corresponder às expectativas e pressões da condição social contemporânea. Destaca algumas dimensões, tais como: a flexibilidade ocupacional e a complexidade organizacional; a dúvida e a insegurança nacionais instaladas pela globalização; a incerteza moral e científica; a fluidez organizacional; a ansiedade pessoal; a sofisticação e a complexidade tecnológica; e a compressão do tempo e do espaço. Essas questões interferem no trabalho docente marcado por des-construções e dissoluções e conduzem dúvidas e questionamentos. Apesar da tentativa de mudança educativa se tornar um discurso dominante, a questão não é assim tão simples, pois pode-se dizer que o trabalho docente se torna mais intenso à medida que assume novos requisitos sobre as condições, a natureza e a organização do ensino. Trata-se realmente de um grande desafio. Palavras-chave: trabalho docente; contemporaneidade; tentativa de mudança. Abstract This article addresses the way in which teachers, in recent years, have sought to restructure their teaching practice, in an attempt to live up to the expectations and pressures of contemporary society. It highlights some dimensions, such as: occupational flexibility and organizational complexity, national doubts and insecurities brought by globalization, moral and scientific uncertainty, organizational fluidity, personal anxieties, the sophistication and complexity of technology, and the compression of time and distance. These issues interfere in the teaching practice, which is marked by deconstructions and dissolutions, and lead to doubts and questionings. Despite the attempts to make educational change a dominant discourse, the issue is not so simple, as it can be said that teaching practice becomes more intense as it takes on new requirements concerning the conditions, nature and organization of education. This is the great challenge. Keywords: teaching practice, contemporaneity, attempt to hange.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-08-2007
How to Cite
VILLELA, E. As interferências da contemporaneidade no trabalho docente. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 219, 1 Aug. 2007.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.