Geografia e poesia
Abstract
Estabelece relação entre Geografia e Poesia como práticas sociais específicas. O autor demonstra que os poemas têm relações com o contexto e a qualidade de percepção do poeta diante do espaço natural e social. O professor de Geografia poderá explorar com os alunos muitos poemas que permitem estudar as condições históricas e geográficas ligadas ao processo de urbanização e civilização de regiões como as do Estado de São Paulo na segunda metade do século 19 e no início do século 20. O estudo toma como ponto de referência o poema de Rodrigues de Abreu, denominado Bauru, e mostra como a produção poética pode gerar um projeto de ensino que articule as ações pedagógicas de várias áreas de conhecimento ao redor de uma temática comum. Palavras-chave: educação básica; geografia; poesia; arte e conhecimento; ensino e aprendizagem. Abstract The article establishes a relationship between Geography and Poetry as specific social practices. The author of the text demonstrates that the poems have relationships with the context and the quality of the poet's perception before the natural and social space. The Geography teacher can explore with the students many poems that allow to study the historical and geographical conditions linked to the urbanization process and civilization of areas as the one of the State of São Paulo in the second half of the 19th century and beginning of the 20th century. The study takes as point of reference the poem entitled "Bauru" by Rodrigues de Abreu and displays how the poetic production can generate a teaching project to articulate the pedagogic actions of several knowledge areas around a common theme. Keywords: primary education; geography; poetry; art and knowledge; teaching and learning.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-08-2007
How to Cite
VALE, J. Geografia e poesia. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 219, 1 Aug. 2007.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.