Um olhar sobre as instituições escolares militares brasileiras do fim do século 19 ao início do século 20
Abstract
Demonstra como as relações de poder e de saber no interior do Exército brasileiro vão se entrelaçando, partindo de uma situação, antes da Proclamação da República, em que os oficiais superiores podiam ou não ter cursado escolas para oficiais, até chegar a uma situação em que essas escolas passam a ser indispensáveis para a ascensão na carreira. A metodologia é a pesquisa bibliográfica e de fontes primárias e secundárias. Conclui que as escolas militares possuem um papel decisivo na formação da ideologia militar e que os estudos sobre o tema devem ser aprofundados. Palavras-chave: escolas militares; ensino e instrução. Abstract This article intends to show how the relationship between Power and Knowledge in the Brazilian Army is entwined even before the Republic, when attending military schools was not a requirement to become a superior officer, until the current situation, when attending these schools became indispensable for the ascension in the career. The methodology chosen was the bibliographical research of primary and secondary sources. We conclude that military schools possess a decisive role in the genesis of the military ideology and that studies over this subject must be deepened. Keywords: military schools; education and instruction.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-08-2007
How to Cite
SANTOS, M. Um olhar sobre as instituições escolares militares brasileiras do fim do século 19 ao início do século 20. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 219, 1 Aug. 2007.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.