Espaço, tempo e tecnologia no trabalho pedagógico: redimensionamentos na Idade Mídia
Abstract
Tendo como pano de fundo o processo de trabalho na educação a distância virtual, este ensaio teórico pretendeu fazer um mapeamento das muitas e contraditórias teorias sobre as concepções de espaço e tempo. Ao final do texto, mostraram-se quais concepções de tempo e espaço os estudos sobre trabalho virtual consideram mais adequadas à análise do processo de trabalho no ciberespaço. O texto fecha-se com um enfoque nos tempos e espaços virtuais, caracterizando-o como ambiente de trabalho do tutor virtual. Enfim, trata-se de uma tentativa de compreensão da sala de aula virtual a partir de breve e resumido apanhado das teorias espaço-temporais, com contribuições da história, da geografia, da matemática, da física, da filosofia, das ciências sociais e políticas, das artes e da educação. Palavras-chave: espaço-tempo virtual; trabalho pedagógico; Idade Mídia; educação a distância. Abstract This theoretical essay intended to make a map of the many contradictory theories about the conceptions of time and space having the work process in long distance education as background. At the end of this text, it is possible to detect for which conceptions of time and space studies about virtual work would be more adequate to the analysis of the work process in cyber space. The paper is concluded with an emphasis in virtual spaces and times, characterizing them as a virtual tutor work environment. Finally, in this essay, we tried to understand virtual classrooms from a brief and summarized discussion about space-time theories with contributions from History, Geography, Mathematics, Physics, Philosophy, Social and Political Sciences, Arts and Education. Keywords: virtual space-time; pedagogical work; Media Ages, distance education (e-learning).Downloads
Download data is not yet available.
Published
29-02-2008
How to Cite
MILL, D.; FIDALGO, F. Espaço, tempo e tecnologia no trabalho pedagógico: redimensionamentos na Idade Mídia. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 220, 29 Feb. 2008.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.