Caracterização da Escola Municipal Presidente Castelo Branco, Salvador-BA: subsídios para a educação ambiental na prática pedagógica do ensino fundamental
Abstract
Buscou caracterizar a prática educativa da Escola Municipal Presidente Castelo Branco, visando contribuir para a inserção da dimensão socioambiental na prática pedagógica do ensino fundamental, de acordo com as necessidades e a realidade da instituição. Foram investigadas as concepções da comunidade escolar, a realidade do bairro e as perspectivas pedagógicas que influenciam a prática do professor, além de projetos e do plano de desenvolvimento da escola. A análise dos dados obtidos revelou a necessidade de realização de cursos de capacitação, oficinas e palestras envolvendo a comunidade da escola e do bairro para possibilitar a mobilização coletiva e a transformação da situação atual. Palavras-chave: educação ambiental formal; ensino fundamental; abordagens pedagógicas; técnica de projetos. Abstract The present work has tried to characterize the educative practice of Presidente Castelo Branco Municipal School, in order to contribute to the insertion of the social and environmental dimension in pedagogical practice of basic education, according to the necessities and the reality of the institution. The conceptions concerning the school community, the district reality and the pedagogical perspectives, which influence the educator's practice, have been investigated; besides, we also studied the school's projects and development plan. The analysis of the obtained data revealed the necessity for organizing qualification courses, workshops and lectures, involving the school community and the neighborhood, in order to make the collective mobilization for transformation of the current situation possible. Keywords: environmental education; basic education; pedagogical approach; projects' technique.Downloads
Download data is not yet available.
Published
29-02-2008
How to Cite
CONRADO, D.; SILVA, S. Caracterização da Escola Municipal Presidente Castelo Branco, Salvador-BA: subsídios para a educação ambiental na prática pedagógica do ensino fundamental. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 220, 29 Feb. 2008.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.