Relação entre o domínio afetivo e o desempenho em matemática de estudantes das séries iniciais do ensino fundamental
Abstract
Analisou-se a relação entre o domínio afetivo e o desempenho em Matemática, de 1.021 estudantes de 1ª a 4ª série do ensino fundamental. Foram utilizados 15 problemas de adição e subtração e quatro questões sobre Matemática. A maioria dos estudantes (56,5%) afirmou gostar muito de Matemática, apresentando-se como de cunho afetivo a razão principal. Quanto ao gênero, não foram encontradas diferenças no desempenho e no gosto pela Matemática. Das 15 questões, os estudantes da 1ª série acertaram, em média, 6,44 questões; os da 2ª, 7,63; os da 3ª, 7,59; e os da 4ª, 9,58 questões, com um aproveitamento, portanto, situado entre 53,3% e 63,9%. O desempenho no teste mostrou relacionar-se de forma positiva e linear com a série e com o gosto pela Matemática. Pôde ser observado que os estudantes que afirmavam dar valor à Matemática e confiavam em sua capacidade cognitiva obtiveram os melhores desempenhos. Palavras-chave: domínio afetivo, desempenho, Matemática. It was analyzed the relationship between the affective domain and the performance in Mathematics, of 1021 students, from 1st to 4th series of Basic Education. It was used 15 addition and subtraction problems and four subjects on Mathematics. Most of the students (56,5%) affirmed to like a lot of Mathematics, being the main reason of affective stamp. There were not found differences in the performance, nor in the preference for the Mathematics for gender. Of the 15 problems, the students of the 1st series got right, on average, 6,44 problems; the ones of the 2nd, 7,63; the ones of the 3rd, 7,5 and, the ones of the 4th, 9,58 problems, that is, a performance between 53,3% and 63,9%. The performance in the test linked in a positive and lineal way with the series and with the preference for Mathematics. The students that gave value to Mathematics and that trusted their cognitive capacity obtained the best performances. Keywords: affective domain, performance, Mathematics.Downloads
Download data is not yet available.
Published
30-06-2008
How to Cite
CAZORLA, I.; UTSUMI, M.; SANTANA, E.; VITA, A. Relação entre o domínio afetivo e o desempenho em matemática de estudantes das séries iniciais do ensino fundamental. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 89, n. 221, 30 Jun. 2008.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.