Metodologia para registro de processos de mediação em comunidades virtuais de aprendizagem e de prática
Abstract
Esse trabalho apresenta uma metodologia para registro de processos de mediação em comunidades virtuais de aprendizagem e de prática, visando gerar subsídios para a avaliação e o acompanhamento de cursos a distância. Essa metodologia foi desenvolvida e aplicada em uma pesquisa onde foi descrito e analisado o processo de construção de um projeto coletivo realizado por um grupo de participantes de um curso na modalidade a distância. A aplicação desta metodologia favoreceu a apresentação das fases de construção desse projeto coletivo, desde a constituição do grupo até a sua conclusão, com as respectivas ações que caracterizam cada uma dessas fases, sendo muito oportuna para a análise do processo, considerando as características da mediação pedagógica presentes nas ações dos participantes do grupo e as características da interface virtual da comunidade em que foi desenvolvido. Palavras-chave: comunidade virtual, processo, metodologia, mediação pedagógica, educação a distância. Abstract This work presents a methodology for register of mediation processes in virtual learning and practical communities, aiming to generate subsidies for the evaluation and the accompaniment of distance courses. This methodology was developed and applied in a research where described and analyzed the process of construction of a collective project carried through by a group of participants of a distance modality course. The application of this methodology favored the presentation of the phases of construction of this collective project, since the constitution of the group until its conclusion, with the respective actions that characterize each one of these phases, being very opportune for the analysis of this process, considering the characteristics of the pedagogical mediation gifts in the actions of the participants of the group and the characteristics of the virtual interface of the community where it was developed. Keywords: virtual community, process, methodology, pedagogical mediation, distance education.Downloads
Download data is not yet available.
Published
11-02-2009
How to Cite
GOZZI, M.; MIZUKAMI, M. DA G. Metodologia para registro de processos de mediação em comunidades virtuais de aprendizagem e de prática. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 89, n. 223, 11 Feb. 2009.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.