Experiencing and expressing: the languages of childhood in relation to art

Keywords: art; childhood; expression; languages.

Abstract

This article examines debates on experience, expression and art related to education, childhood and culture, aiming to sustain the conversation on this triad that may, at times, serve didactic purposes, materialized by teaching practice, to the point of not considering the creative and playful potentialities involved. It intends to expand the debate and the exchange of an understanding about said triad, by dialoguing with different classical and contemporary authors, through which children, even before speaking, relate to the world and, with behaviors and attitudes, express their thoughts. This expression results, therefore, from one’s experiences, from what has been acquired through practice, in living. In this regard, art, expression, and experience integrate our understanding of culture, that is, a set of meanings historically constructed and transmitted, embodied in the social fabric, through subjects, such as children.

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Author Biographies

Monique Aparecida Voltarelli, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo (USP), é professora adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós- Graduação em Educação Mestrado Profissional, da Universidade de Brasília (UnB). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Sociologia da Infância e Educação Infantil (GEPSI/FEUSP).

mvoltarelli@unb.br

Etienne Baldez Louzada Barbosa, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), é professora adjunta da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Mestrado Profissional, da Universidade de Brasília (UnB). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Infância e Educação Infantil (NEPIE/UFPR).

blb_etienne@hotmail.com

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Published
28-04-2021