Evaluation of literacy instruction and teacher training in Brazil: ups and downs

  • Telma Ferraz Leal UFPE
  • Artur Gomes de Morais UFPE
Keywords: Avaliação Nacional da Alfabetização; development of educational policies; literacy assessment; Provinha Brasil; teacher training.

Abstract

This article aims to analyze the contributions and limits of two external evaluations recently practiced nationwide, Provinha Brasil and Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA) concerning reading instruction policies in Brazil. Analysis were based on the review of the authors’ previous studies, with methodologies involving classroom observation, evaluation of students’ performances and the exam of official
documents related to Provinha Brazil, to ANA and to the Política Nacional de Alfabetização (PNA). Conclusions showed these evaluations have been important to the development of public policies, needing, however, to be improved concerning: 1) item selections having to include all specific skills; 2) evaluation scales and their levels being reviewed in order to correct inconsistencies; 3) sharper definition of children’s knowledge and skills expected by the end of each school grade. The authors also depicted a rushed use of ANA’s results to justify the creation of the PNA, which ignores theoretical and methodological findings created throughout several years by previous Brazilian policies directed to the formation of teachers in charge of reading instruction.

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Author Biographies

Telma Ferraz Leal , UFPE

Telma Ferraz Leal, doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com pós-doutorado em Educação pela Universidad de Buenos Aires, atua como professora no Centro de Educação da UFPE. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE), onde desenvolve atividades de formação de professores, produção e análise de materiais didáticos (livros e jogos) e de propostas curriculares. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE, orientando dissertações e teses no Núcleo de Educação e Linguagem.

telma.leal@ufpe.br

Artur Gomes de Morais, UFPE

Artur Gomes de Morais, doutor em Psicologia pela Universidad de Barcelona com pós-doutorado pela Universidad de Barcelona e no INRP-Paris (2005); em 2011 fez um segundo pós-doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e, em 2015, outro na UPEC-Paris. É professor titular do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), onde atua também no Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL) e na pós-graduação em Educação.

agmorais59@gmail.com

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Published
12-11-2020