Guidelines and evaluative proposals for alphabetical writing in the Programa Nacional do Livro Didático from 2007 to 2016: What do literacy collections propose?

  • Magna do Carmo Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO
Keywords: literacy; Programa Nacional do Livro Didático; teacher’s guide; teaching; textbook; writing.

Abstract

Aiming to verify whether changes in the time spent on literacy teaching have led to changes on the evaluative proposals for alphabetical writing, the teacher’s guide and workbook of two literacy collections approved in the Programa Nacional do Livro Didático (2007 to 2016) have been investigated. The methodology was the thematic content analysis and results indicate that the collections seldom aided the
teacher in the evaluation of alphabetical writing, despite considering the evaluation as a process of regulation of pedagogical practice. The conclusion indicates that few guidelines on how to register the evaluation process may propel teaching actions that articulate teaching, learning, and evaluation within a formative and regulative perspective of evaluation, considering the following: elaboration of evaluation criteria; use of appropriate instruments; observation of students’ mistakes and other knowledge; and interference with students within the teaching process. 

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Author Biography

Magna do Carmo Silva , UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO

Magna do Carmo Silva, doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), é professora de graduação e da pós-graduação em Educação, e pró-reitora de graduação (Prograd) nessa universidade. Coordena o Grupo de Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Escrita: Avaliação, Práticas e Políticas (ALEP),
cadastrado no CNPq. Pesquisa na área de Educação, Alfabetização, Formação de Professores, Avaliação. Atuou como formadora e coordenadora da formação de professores na educação básica.

magna_csc@yahoo.com.br

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Published
12-11-2020
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