Inclusive academic practices displayed in the speeches of students with autism spectrum disorder

Keywords: higher education; inclusive practices; integrative review; autism spectrum disorder.

Abstract

This study discusses how scientific literature and the speeches of students with autism spectrum disorder (ASD) have reflected on inclusion practices in higher education. The methodology employed included an integrative review of studies published in the last five years, with 14 productions being the subject of analysis. Additionally, the speeches of 14 university students with ASD were obtained through the virtual application of a questionnaire. The questions addressed the teaching trajectory and the aspects that reduce the barriers inhibiting students to continue in higher education. The results were collectively analyzed, in dialogue with what has been produced scientifically with the students’ reports. It was noted that the greatest obstacles occur in interpersonal relationships, linked to institutional accessibility barriers, lack of reception and fragility in the teaching-learning process. We concluded that, despite the significant increase in the number of students with ASD in higher education, there is still a need to organize more inclusive practices. Therefore, we emphasize the importance of developing studies that disseminate empirical results that contribute to accessibility and the implementation of inclusion in educational processes, so that universities achieve a plurality of less exclusionary paths.

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Author Biographies

Cátia Crivelenti de Figueiredo Walter, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Cátia Crivelenti de Figueiredo Walter, doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), é professora associada do Departamento de Educação Inclusiva e Continuada (Deic), orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (Proped) na UERJ, líder do Grupo de Pesquisa Linguagem, Comunicação Alternativa e Processos Educacionais para pessoas com deficiência do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), bolsista cientista do Nosso Estado da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (Faperj) e Procientista (UERJ).

 

 

Laura Ceretta Moreira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Laura Ceretta Moreira, doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), é professora titular do Departamento de Planejamento e Administração Escolar e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), líder do Grupo de Pesquisa Educação Inclusiva/Educação Especial: Políticas, Práticas e Processos de Desenvolvimento Humano do CNPq, e bolsista de produtividade em pesquisa em Educação do CNPq.

Lucia Pereira Leite, Universidade Estadual Paulista (Unesp-Bauru)

Lúcia Pereira Leite, doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp-Marília), com pós-doutorado em Educação Especial (PPGEEs-UFSCar), é professora associada do Departamento de Psicologia e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem (Unesp-Bauru), líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Deficiência e Inclusão (GEPDI-CNPq), bolsista de produtividade em pesquisa em Educação do CNPq.

Vivian Ferreira Dias, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Vivian Ferreira Dias, doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com pós-doutorado em Educação (PPGE-UFPR), é mestre em Filosofia e Ciências Humanas (Unesp-Marília), especialista em Leitura, Escrita e Aprendizagem pelo Instituto Cefac Saúde e Educação, e fonoaudióloga da Coordenadoria de Acessibilidade Educacional da UFSC.

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Published
06-08-2024