Inclusive academic practices displayed in the speeches of students with autism spectrum disorder
Abstract
This study discusses how scientific literature and the speeches of students with autism spectrum disorder (ASD) have reflected on inclusion practices in higher education. The methodology employed included an integrative review of studies published in the last five years, with 14 productions being the subject of analysis. Additionally, the speeches of 14 university students with ASD were obtained through the virtual application of a questionnaire. The questions addressed the teaching trajectory and the aspects that reduce the barriers inhibiting students to continue in higher education. The results were collectively analyzed, in dialogue with what has been produced scientifically with the students’ reports. It was noted that the greatest obstacles occur in interpersonal relationships, linked to institutional accessibility barriers, lack of reception and fragility in the teaching-learning process. We concluded that, despite the significant increase in the number of students with ASD in higher education, there is still a need to organize more inclusive practices. Therefore, we emphasize the importance of developing studies that disseminate empirical results that contribute to accessibility and the implementation of inclusion in educational processes, so that universities achieve a plurality of less exclusionary paths.
Downloads
References
AGUILAR, C. P. C.; RAULI, P. F. Desafios da inclusão: a invisibilidade das pessoas com Transtorno do Espectro Autista no ensino superior. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 33, e43, 2020.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BRASIL. Decreto nº 9.034, de 20 de abril de 2017. Altera o Decreto nº 7.824, de 11 de outubro de 2012, e regulamenta a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 abr. 2017. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. (Revogado pelo Decreto nº 11.370, de 1 de janeiro de 2023). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 01 out. 2020. p. 1. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=10502&ano=2020&ato=e26MTSU1UMZpWT303. Acesso em: 27 fev. 2024.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 ago. 2012. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015. Seção 1, p. 2.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva [PNEEPEI]. Documento elaborado pelo Grupo de Trabalho nomeado pela Portaria nº 555/2007, prorrogada pela Portaria nº 948/2007. Entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008. 19 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 27 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação (SMESP). Política Nacional de Educação Especial: equitativa, inclusiva e com aprendizado ao longo da vida – instituída pelo Decreto 10.502, de 30 de setembro de 2020. Brasília, DF, 2020. 123p.
CAMALIONTE, D. O.; KONDO, L.; ROCHA, A. N. D. C. Estudantes do ensino superior com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão integrativa da literatura brasileira. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 34, e26, 2021.
COSTA, B. S.; NAKANDAKARE, E. B.; PAULINO, E. A inserção do autista no meio acadêmico e profissional de tecnologia da informação. Refas: Revista Fatec Zona Sul, São Paulo, v. 4, n. 4, p. 1-10, jun. 2018.
DONATI, G. C. F.; CAPELLINI, V. L. M. F. Consultoria colaborativa no ensino superior, tendo por foco um estudante com Transtorno do Espectro Autista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp. 2, p. 1459-1470, set. 2018.
DSM-5 ver American Psychiatric Association (APA).
FISCHER, M. L. Tem um estudante autista na minha turma! E agora? O Diário Reflexivo promovendo a sustentabilidade profissional no desenvolvimento de oportunidades pedagógicas para inclusão. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 4, p. 535-552, out./dez. 2019.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996. (Leituras Filosóficas).
FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. 7. ed. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. (Campo Teórico).
GUIMARÃES, M. C. A.; BORGES, A. A. P.; VAN PETTEN, A. M. V. N. Trajetórias de alunos com deficiência e as políticas de educação inclusiva: da educação básica ao ensino superior. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, e0059, 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP (Brasil). Sinopses Estatísticas da Educação Superior: graduação 2021. Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 27 fev. 2024.
MATTOS, J. C. Alterações sensoriais no Transtorno do Espectro Autista (TEA): implicações no desenvolvimento e na aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 109, p. 87-95, jan./abr. 2019.
MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto: Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758- 764, out./dez. 2008.
OLIVATI, A. G.; LEITE, L. P. Experiências acadêmicas de estudantes universitários com Transtornos do Espectro Autista: uma análise interpretativa dos relatos. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 4, p. 729-746, out./dez. 2019.
OLIVEIRA, A. F. T. M.; SANTIAGO, C. B. S.; TEIXEIRA, R. A. G. Educação inclusiva na universidade: perspectivas de formação de um estudante com transtorno do espectro autista. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e238947, 2022.
POLÍTICA Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida ver BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020.
RAMOS, J.; XAVIER, S.; MORINS, M. Perturbações do espectro do autismo no adulto e suas comorbidades psiquiátricas. Revista do Serviço de Psiquiatria do Hospital Prof. Doutor Fernando Fonseca, EPE, [Amadora, Portugal], v. 10, n. 2, p. 9-23, dez. 2012.
ROSA, F. D.; MATSUKURA, T. S.; SQUASSONI, C. E. Escolarização de pessoas com Transtornos do Espectro Autista (TEA) em idade adulta: relatos e perspectivas de pais e cuidadores de adultos com TEA. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, São Carlos, SP, v. 27, n. 2, p. 302-316, abr./jun. 2019.
SILVA, L. B.; ALMEIDA, P. F.; OLIVEIRA, P. S. D.; ASSIS, J. R.; SANTOS, G. M. T.; FREITAS, R. F. F. Transtorno do Espectro Autista na educação superior: perspectivas e desafios evidenciados por docentes universitários no processo de ensino-aprendizagem. Conhecimento & Diversidade, Niterói, v. 13, n. 30, p.171- 191, maio/ago. 2021.
SILVA, S. C.; SCHNEIDER, D. R.; KASZUBOWISKI, E.; NUERNBERG, A. H. Perfil acadêmico dos estudantes com Transtorno do Espectro Autista no ensino superior matriculados em 2016. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 32, e83, 2019.
SILVA, S. C.; SCHNEIDER, D. R.; KASZUBOWISKI, E.; NUERNBERG, A. H. Estudantes com transtorno do espectro autista no ensino superior: analisando dados do Inep. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 24, e217618, 2020.
SILVA, V. C.; MOREIRA, L. C. O estudante com Transtorno do Espectro Autista nas universidades brasileiras. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 35, e16, 2022.
SOUZA, A. C.; BENITEZ, P.; CARMO, J. S. Diretrizes de acessibilidade de nterfaces digitais para pessoas com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão integrativa de literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 34, e29, 2021.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.