Freirean pedagogical practice in a hospital classroom: a dialogue between riparian culture and information and communication technologies
Abstract
Victims of scalping caused by accidents in small boats in the Amazon region of Pará, which result in the abrupt removal of the scalp, receive educational support in a hospital classroom linked to the Pará State Department of Education, with pedagogical assistance from the Paulo Freire Popular Education Center, which operates in Espaço Acolher of Santa Casa de Misericórdia Foundation of Pará. Based on Paulo Freire’s pedagogy, this educational care employs information and communication technologies (ICTs) in connection with the knowledge, languages, and cultural practices of riparian female students. The qualitative action research was conducted at Espaço Acolher and concluded in 2022. Through a literature review and participatory observation, pedagogical activities that enabled students to express their cultural experiences were developed. Thematic categorization was used to analyze the data. Among the results, improvements in the learning process and increases in students’ socialization, communication and self-esteem stand out, as they began to feel valued as subjects of their own knowledge and life stories.
Downloads
References
BEHRENS, M. A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 67-132.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Lei nº 13.716, de 24 de setembro de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para assegurar atendimento educacional ao aluno da educação básica internado para tratamento de saúde em regime hospitalar ou domiciliar por tempo prolongado, mediante o acréscimo do Art. 4º-A. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 set. 2018. Seção 1, p. 2.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, [1996]5 2007.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985. (Coleção Educação e Comunicação, v. 15).
FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
OLIVEIRA, I. El acto de preguntar en la pedagogía freireana. In. SAUL, A. M. (Coord.). Paulo Freire y la formación de educadores: múltiplas miradas. Ciudad de México: XXI, 2002.
OLIVEIRA, I.; SANTOS, T. R. L. Paulo Freire e as novas tecnologias na educação. In: DUARTE, R.; KASSAR, M.; CORDEIRO, K. M. (Org.). Aprendizagem colaborativa de professores em leitura e escrita. São Paulo: Pimenta Cultural, 2025. p. 40-57. Livro online: .
OLIVEIRA, I. A.; MOTA NETO, J. C. A construção de categorias de análise na pesquisa em educação. In: MARCONDES, M. I.; OLIVEIRA, I. A.; TEIXEIRA, E. (Org.). Abordagens teóricas e construções metodológicas na pesquisa em educação. Belém: Eduepa, 2011. p. 167-186.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.









