Freirean pedagogical practice in a hospital classroom: a dialogue between riparian culture and information and communication technologies

  • Ivanilde Apoluceno de Oliveira Universidade do Estado do Pará (Uepa)
  • Tânia Regina Lobato dos Santos Universidade do Estado do Pará (Uepa)
  • Gilda Maria Maia Martins Saldanha Secretaria de Estado de Educação do Pará https://orcid.org/0000-0001-5026-7369
Keywords: Paulo Freire, riparian culture, hospital classroom, ICTs

Abstract

Victims of scalping caused by accidents in small boats in the Amazon region of Pará, which result in the abrupt removal of the scalp, receive educational support in a hospital classroom linked to the Pará State Department of Education, with pedagogical assistance from the Paulo Freire Popular Education Center, which operates in Espaço Acolher of Santa Casa de Misericórdia Foundation of Pará. Based on Paulo Freire’s pedagogy, this educational care employs information and communication technologies (ICTs) in connection with the knowledge, languages, and cultural practices of riparian female students. The qualitative action research was conducted at Espaço Acolher and concluded in 2022. Through a literature review and participatory observation, pedagogical activities that enabled students to express their cultural experiences were developed. Thematic categorization was used to analyze the data. Among the results, improvements in the learning process and increases in students’ socialization, communication and self-esteem stand out, as they began to feel valued as subjects of their own knowledge and life stories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará (Uepa)

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e pós-doutora em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e professora titular aposentada da Universidade do Estado do Pará (Uepa). Coordena o Procad-Amazônia do PPGED-Uepa e o Núcleo de Educação Popular Paulo Freire da Uepa. É editora da Revista Cocar. Membro da Editoria Científica da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) do Instituto Nacional
de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep).

Tânia Regina Lobato dos Santos, Universidade do Estado do Pará (Uepa)

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e pós-doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), é professora titular da Universidade do Estado do Pará do Curso de Pedagogia, do Programa de Mestrado e Doutorado no Centro de Ciências Sociais e Educação (CCSE-Uepa). Coordena o Grupo de Pesquisa Infância, Cultura e Educação, vinculado à Plataforma do CNPq, e é pesquisadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEP-CCSE-Uepa). Integrante da Rede Sumaúma – Estudos e pesquisa com/sobre infância e crianças da Amazônia. Representante Uepa e vice coordenadora do Fórum de Educação Infantil do Estado do Pará (Feipa).

Gilda Maria Maia Martins Saldanha, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Doutoranda em Educação na Universidade do Estado do Pará (Uepa), é professora da Secretaria de Estado de Educação do Pará, atuando na Classe Hospitalar no Espaço Acolher. Pesquisadora do Grupo Infância, Cultura e Educação Infantil (Icei) e do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire (NEPUepa). Pedagoga da Fundação Centro de Hemoterapia e Hematologia do Pará (Hemopa).

References

BEHRENS, M. A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 3. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 67-132.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.

BRASIL. Lei nº 13.716, de 24 de setembro de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para assegurar atendimento educacional ao aluno da educação básica internado para tratamento de saúde em regime hospitalar ou domiciliar por tempo prolongado, mediante o acréscimo do Art. 4º-A. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 set. 2018. Seção 1, p. 2.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, [1996]5 2007.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985. (Coleção Educação e Comunicação, v. 15).

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.

OLIVEIRA, I. El acto de preguntar en la pedagogía freireana. In. SAUL, A. M. (Coord.). Paulo Freire y la formación de educadores: múltiplas miradas. Ciudad de México: XXI, 2002.

OLIVEIRA, I.; SANTOS, T. R. L. Paulo Freire e as novas tecnologias na educação. In: DUARTE, R.; KASSAR, M.; CORDEIRO, K. M. (Org.). Aprendizagem colaborativa de professores em leitura e escrita. São Paulo: Pimenta Cultural, 2025. p. 40-57. Livro online: .

OLIVEIRA, I. A.; MOTA NETO, J. C. A construção de categorias de análise na pesquisa em educação. In: MARCONDES, M. I.; OLIVEIRA, I. A.; TEIXEIRA, E. (Org.). Abordagens teóricas e construções metodológicas na pesquisa em educação. Belém: Eduepa, 2011. p. 167-186.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.

Published
13-05-2025