Curriculum development to guarantee learning for all: reflections on pedagogical supervision

Keywords: professional development, supervisory process, teaching-learning assessment

Abstract

In the theoretical reflections regarding the premises of pedagogical supervision for guaranteeing inclusive education, we find a commitment to the learning of all, in general, and with students in the context of Hospital Education Support (HES) in particular. Therefore, the current study is centered on pedagogical supervision as one of the strategies for promoting curriculum development, focusing on essential aspects for HES. Stemming from a critical and reflective angle and supported by a broad literary review, an argument was produced that values pedagogical supervision as a tool that promotes social justice and equity in education. Ultimately, we conclude that this supervision is a major factor in ensuring learning, including in the contexts of HES and in pedagogical work with gravely ill students, reinforcing its potential in creating more inclusive and thus democratic educational processes.

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Author Biography

Louise Lima, Universidade do Porto (U. Porto)

doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto (U.Porto), com pós-doutorado em Formação de Professores e Estudos Curriculares pelo Centro de Pesquisa Interdisciplinar em Educação e Desenvolvimento (CeiED) da Universidade Lusófona (ULusófona), é docente nessa instituição, na Faculdade de Ciências da U.Porto e na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (IPVC). Destaca-se a proximidade com os contextos educativos por meio do trabalho de intervenção, consultoria e formação – o que justifica as áreas de interesse na Formação de Professores, Estudos Curriculares, Gestão e Organização do Trabalho Pedagógico e Inclusão.

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Published
22-04-2025