Pedagogical paradigms and how they shape the pedagogical act
Abstract
Review of: TRINDADE, Rui; COSME, Ariana. Escola, educação e aprendizagem: desafios e respostas pedagógicas. Rio de Janeiro: Wak, 2010. 203 p.
Downloads
References
AUBERT, A. et al. Aprendizagem dialógica na sociedade da informação. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2018.
BARROS, A. R. A. O profissional de educação em contexto hospitalar. 2018. 101 f. Dissertação (Mestrado em Docência em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º ciclo) – Instituto Superior de Educação e Ciências, Lisboa, 2018.
BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BEHRENS, M. A.; RODRIGUES, D. G. Paradigma emergente: um novo desafio. Pedagogia em Ação, [Belo Horizonte], v. 6, n. 1, p. 51-64, 2014.
BRUNER, J. S. Cultura da educação. Lisboa: Edições 70, 2000.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CORTESÃO, L.; TORRES, M. A. Apesar de tudo... Que podemos nós, professores, fazer? Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2018.
COSME, A. Ser professor: a acção docente como uma acção de interlocução qualificada. Porto, Portugal: LivPsic, 2009.
COSME, A.; TRINDADE, R.; AQUINO, J. G. Prefácio: epistemologia, ensino e inovação. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Portugal, n. 55, p. 7-11, 2019.
COVIC, A. N.; KANEMOTO, E.; PETRILLI, A. S. (Org.). Implicações do câncer da criança no processo de alfabetização. Curitiba: Appris, 2020.
FERNANDES, D. Avaliação das aprendizagens: reflectir, agir e transformar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 3., 2005, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Futuro Eventos, 2005. p. 65-78.
FERNANDES, D. Articulação da aprendizagem, da avaliação e do ensino: questões teóricas, práticas e metodológicas. Porto, Portugal, 2011. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/jspui/bitstream/10451/6988/1/Articula%C3%A7%C3%A3o%20Da%20Aprendizagem%2c%20Da%20Avalia%C3%A7%C3%A3o%20E%20Do%20Ensino.pdf>. Acesso em: 13 jan. 2025.
FERREIRA, D. O sucesso educativo de crianças em acolhimento residencial, um inédito viável? 2020. Tese (Doutorado) – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto [Portugal], 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 3. ed. Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2018.
GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage, 1989.
HOUSSAYE, J. Le triangle pédagogique ou comment comprendre la situation pédagogique. In: HOUSSAYE, J. (Ed.). La pédagogie: une encyclopédie pour aujourd’hui. Montrouge: ESF Éditeur, 1996. p. 3-24.
TRINDADE, R. Escola, poder e saber: a relação pedagógica em debate. Porto, Portugal: Livpsic, 2009.
TRINDADE, R.; COSME, A. Instruir, aprender ou comunicar: reflexão sobre os fundamentos das opções pedagógicas perspetivadas a partir do ato de ensinar. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 50, p. 1031-1051, out./dez. 2016.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.









