Care pathways: cartographies in hospital educational support
Abstract
Review of: LIMA, Angélica Macedo Lozano. Ensaio sobre o conceito lugar: cartografias narradas no tempo-espaço da classe hospitalar. Almirante Tamandaré, PR: Editora da Autora, 2022. Ebook <https://www.amazon.com.br/Ensaiosobre-conceito-lugar-Cartografias-ebook/dp/B09Z78V11L>
Downloads
References
CECCIM, R. B. Aspectos cognitivos, pragmáticos e afetivos da presença da pedagogia e licenciaturas no atendimento de crianças hospitalizadas. In: LIMA, A. M. L. Ensaio sobre o conceito lugar: cartografias narradas no tempo-espaço da Classe Hospitalar. Almirante Tamandaré, PR: Editora da Autora, 2022. Prefácio, p. 9-15.
CUNHA, C. C.; ANTONELLO, I. T. Cartografia social e mapas afetivos: uma proposta metodológica para as políticas sociais. Geographia Opportuno Tempore, Londrina, v. 9, n. 2, e48840, 2023.
DARDEL. E. L’homme et la terre: nature de la réalité geographique. Paris: Editions du Comité des Travaux Historiques et Scientifiques, 1990.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Editora 34, 1997. v. 5.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Editora 34, 2009. v. 2.
HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
HAESBAERT, R. Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia, Niterói, v. 9, n. 17, p. 19-46, fev. 2007.
KOZEL, S. Mapas mentais: uma forma de linguagem: perspectivas metodológicas. In: KOZEL, S; SILVA, J. C; GIL FILHO, S. F. (Org.). Da percepção e cognição à representação: reconstruções teóricas da geografia cultural e humanista. São Paulo: Terceira margem; Curitiba: NEER, 2007. p. 114-138. LIMA, A. M. L. Classe hospitalar: do território ao lugar em tempos e espaços educacionais. 2018. 254 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Departamento de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, Guarulhos, SP, 2018.
MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
TUAN, Y. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
ZOURABICHVILI, F. O vocabulário de Deleuze. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.









