The training of basic education teachers to work in the educational service in hospital and home environments: a multiple disciplinary perspective

  • Sheyla Cristina Araujo Matoso Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Jucelia Linhares Granemann de Medeiros Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Antônio Pancrácio de Souza Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
Keywords: hospital education, postgraduate in Education, teacher training

Abstract

Lato sensu programs are essential for the continuing education of teachers and, according to the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, both interactive and interdisciplinary knowledge have become indispensable. This paper presents an overview of the course in Educational Support in Hospital and Home Environments, offered by the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), in partnership with the Ministry of Education, in 2022 and 2023, with 500 vacancies for basic education teachers across Brazil. In order to describe and analyze the training process offered by UFMS, course information was collected from the political-pedagogical project, and data on the participants were drawn from documents attached to the application form. Through a literature review, the study discusses the qualifications required for teaching in hospital and home environments. It concludes that the topic requires ongoing research and that training opportunities for teachers wishing to work with sick children and adolescents are still scarce. The specialization course enrolled participants from all regions of Brazil, highlighting how distance education can foster educational connections across diverse contexts.

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Author Biographies

Sheyla Cristina Araujo Matoso, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pedagoga, especialista em educação especial, doutora em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGLetras-CPTL), é pesquisadora na área de educação de surdos e linguística da Língua Brasileira de Sinais. Segunda líder do grupo de pesquisa Estudos da Língua Falada (UFMS/CNPq).

Jucelia Linhares Granemann de Medeiros, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Especialista em educação especial, doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), é docente na UFMS e pesquisadora na área de educação inclusiva/educação especial e atendimento educacional em ambiente hospitalar e domiciliar.

Antônio Pancrácio de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Licenciado em Ciências Biológicas, mestre e doutor em Ciências pela Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” (ESALQ/USP), é professor titular e coordenador de curso EaD na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Pesquisador em Educação e Saúde, membro do grupo de pesquisa Ações Multidisciplinares Contra Dengue e outras Doenças Negligenciadas (SINTMOL).

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Published
13-05-2025