Ensaios para a construção de uma ciência pedagógica brasileira: o Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937)
Abstract
Discute, a partir da análise das práticas de formação docente organizadas no Instituto de Educação do Distrito Federal, durante a direção de Manoel Bergstrõm Lourenço Filho, e sob a administração de Anísio Teixeira, da Instrução Pública/Departamento de Educação (1932 a 1937), como a Escola de Professores funcionou como campo de pesquisa e local de produção de uma ciência pedagógica brasileira. Abstract This article intents to discuss how the Instituto de Educação do Distrito Federal, during Manoel Bergstrõm Lourenço Filho direction, and under Anísio Teixeira administration of Instrução Pública/Departamento de Educação (1932-1937), worked as a research field to produce a Brazilian pedagogical science. Résumé Cet article veut analyser comment l 'Instituto de Educação do Distrito Federal, pendant la direction Manoel Bergstrõm Lourenço Filho, et sous l'administration Anísio Teixeira de l'Instrução Pública/Departamento de Educação (1932-1937), a fonctionné comme un champ d'investigation pour produire une science pédagogique brésilienne. Resumen Al estudiar las prácticas de formación docente del Instituto de Educação do Distrito Federal, de los años 1932 a 1937, durante la dirección de Manoel Bergstróm Lourenço Filho y bajo la administración de Anísio Teixeira de Ia Instrução Pública/ Departamento de Educação, el presente artículo pretende discutir de que forma Ia Escuela ha funcionado como campo de investigación y local de producción de una ciencia pedagógica brasileña.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-1996
How to Cite
VIDAL, D. Ensaios para a construção de uma ciência pedagógica brasileira: o Instituto de Educação do Distrito Federal (1932-1937). Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 77, n. 185, 1 Jan. 1996.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.