Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (Spaece) na vertente da avaliação do rendimento escolar
Abstract
Focaliza a avaliação educacional no Estado do Ceará, desde as primeiras experiências no fim da década de 70 até a institucionalização do sistema próprio de avaliação do Estado, denominado Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (Spaece). Enfatiza os procedimentos metodológicos adotados nesse sistema de avaliação, bem como alguns resultados e o uso pelas audiências principais. Apresenta, finalmente, reflexões e lições que foram extraídas dessas experiências que possam servir de balizamento para outros sistemas similares de avaliação. Palavras-chave: sistema de avaliação; rendimento escolar; uso de avaliações. Abstract This paper describes educational evaluation in the State of Ceará, from the first experiences at the end of the seventies, to the institutionalization of the State's own evaluation system, called Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica (Spaece). The paper emphasizes the methodological procedures used in the evaluation system, as well as some of the results and its use by the main audiences. The paper also presents thoughts and lessons issued from these experiences that may be useful for other evaluation systems. Keywords: evaluation system, academic performance, use of evaluations.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-2000
How to Cite
PEQUENO, M. I. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará (Spaece) na vertente da avaliação do rendimento escolar. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 81, n. 197, 1 Jan. 2000.
Issue
Section
Avaliação
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.