Avaliação escolar no contexto de novas competências
Abstract
A avaliação educacional, definida como etapa associada ao processo de formulação, implementação e monitoramento das políticas educacionais, é algo recente no Brasil. Hoje, mais do que conteúdos, são avaliadas as competências e habilidades dos alunos. Identificam-se, ainda, os fatores intra e extra-escolares que afetam positiva e negativamente o processo de ensino e aprendizagem. Apesar de todos os esforços empreendidos no aperfeiçoamento dos métodos e instrumentos utilizados na avaliação educacional em diferentes níveis (federal, estadual e municipal), é necessário reconhecer o papel central da escola como agente catalisador de mudanças dos sistemas educacionais. A avaliação interna não pode se restringir à avaliação do desempenho dos alunos, devendo coletar indicadores que permitam acompanhar, aperfeiçoar e reordenar o projeto pedagógico da escola. Nesse contexto, o diálogo envolvendo a avaliação externa e a avaliação interna, integrando alunos, professores e diretores, torna-se indispensável. Palavras-chave: avaliação educacional; avaliação escolar (interna e externa); competências; habilidades. Abstract The educational evaluation, defined as a stage associated with the process of formulation, implementation and monitoring of educational politics, is recent in Brazil. Nowadays, not only content, but also students' competencies and skills are evaluated. Yet, one identifies the internal and external factors, which affect positively and negatively the process of teaching and learning. Despite all efforts made to improve the methods and instruments utilized in the educational evaluation in different levels (federal, state and municipal scopes), it is necessary to recognize the main role of the school acting as a catalytic agent of changes within educational systems. The internal evaluation cannot be restrained to simply evaluating students' performance, yet, it must collect indicators which will allow to monitor, improve and reorder the pedagogical project of the school. In this context, the dialogue involving external and internal evaluations, integrating students, teachers and directors, becomes imperative. Keywords: educational evaluation; school evaluation (internal and external); competencies; skills.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-2000
How to Cite
LOCATELLI, I. Avaliação escolar no contexto de novas competências. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 81, n. 197, 1 Jan. 2000.
Issue
Section
Avaliação
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.