A importância das estatísticas como instrumento de construção da modernidade educativa no Brasil – décadas de 1930 e 1940
Abstract
Busca recuperar o processo pelo qual as estatísticas educacionais afirmaram-se como instrumento privilegiado de orientação da gestão pública do ensino brasileiro, durante o governo Vargas. Para tanto, foram sistematizadas as iniciativas que resultaram na consolidação de um sistema nacional de coleta e análise das estatísticas de educação e descritas as funções atribuídas aos números nos discursos oficiais que circularam no período. Palavras-chave: história da educação; estatísticas educacionais; imprensa periódica; discurso educacional. Abstract This article aims at retrieving the process by which the educational statistic data were defined as a privileged tool for the orientation of Brazilian educational policies, during Vargas government. In order to that, the initiatives to build a national apparatus of educational statistics collection and analysis were put together, and the functions of the figures at the speeches during the period analysed were described. Keywords: history of education; educational statistics; periodic press; educational speech.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2005
How to Cite
GIL, N. A importância das estatísticas como instrumento de construção da modernidade educativa no Brasil – décadas de 1930 e 1940. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 86, n. 213/214, 1 Dec. 2005.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.