A informática no suporte ao desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem na educação básica no Brasil
Abstract
Sustenta que o acesso das escolas às novas tecnologias de informação poderá converter-se num poderoso instrumento para a superação de deficiências crônicas do sistema educacional brasileiro, sobretudo na educação básica. Nesse contexto, o processo educacional deve ser criativo e flexível, propiciando a criação de ambientes de aprendizagem que incorporem as novas tecnologias, colocando-as a serviço da formação de cidadãos críticos e produtivos. A criação desses novos ambientes de aprendizagem e sua ação eficiente exigem não só a implantação de uma infra-estrutura de laboratórios de informática, a utilização da rede mundial de computadores e de aplicativos facilitadores da aprendizagem, mas sobretudo alterações no papel dos principais atores do processo ensino-aprendizagem: a escola, o professor e o aluno. Palavras-chave: inclusão digital; acesso à Internet; escolas; informática na educação; informatização; censo escolar. Abstract This paper discusses that school access to the new information technologies will become a powerful instrument for the overcoming of chronic deficiencies of the Brazilian educational system, above all, in basic education. In this context, the educational process must be creative and flexible, propitiating the creation of learning environment that incorporates the new technologies, placing them in the service of the formation of critical and productive citizens. The creation of these new learning environments and their efficient action demand not only the implantation of an infrastructure of computer science laboratories, the use of the world-wide net of computers and learning applications, but above all, alterations in the role of the main actors of the teaching-learning process: the school, the teacher and the pupil. Keywords: digital inclusion; access to the Internet in schools; pedagogical use of computer science; computerization of schools; school census.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2005
How to Cite
SAMPAIO, C.; OLIVEIRA, L.; NESPOLI, V. A informática no suporte ao desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem na educação básica no Brasil. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 86, n. 213/214, 1 Dec. 2005.
Issue
Section
Estatística
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.