Cooperativismo: alternativa viável para a gestão escolar? Um estudo de caso
Abstract
Analisa a Cooperativa de Ensino da Cidade de Goiás e o Colégio Alternativo, na cidade de Goiás, fundados em virtude da insatisfação de um grupo de pais de camadas sociais médias tanto com a escola pública quanto com a particular. O estudo de caso coletou dados por meio de observação, análise documental, entrevistas e grupos focais. Os resultados apresentam um estabelecimento em que todos os atores participam da gestão. Do ponto de vista pedagógico, alcança eficazmente a apropriação de conteúdos pelos seus alunos para concursos públicos e o acesso à educação superior, conforme as aspirações dos pais. As despesas revelam que a remuneração docente é a mais alta da comunidade, porém a contribuição financeira das famílias é menor que a mensalidade da escola privada. Palavras-chave: ensino médio; ensino fundamental; custos educacionais; gestão participativa; cooperativismo educacional. Abstract This research project focuses on an educational co-operative and its junior and senior high school in the city of Goiás, Brazil. It was founded as a result of parents’ low level of satisfaction concerning both public and private schools. The case study analysed data from observation, documentary analysis, interviews and focus groups. The results reveal that all school actors participate in its management. From the educational perspective, the school effectively teaches the contents required by college entrance exams and other kinds of selection, according to the parents’ aspirations. The teachers’ salaries reach the highest level in the community, however, the families’ financial contribution is lower than the private school’s tuition and fees. Keywords: secondary education; primary education; educational cost; participative management; educational cooperativism.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2006
How to Cite
ARAÚJO, G.; GOMES, C. Cooperativismo: alternativa viável para a gestão escolar? Um estudo de caso. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 87, n. 217, 1 Dec. 2006.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.