A metáfora guerra na comunicação das idéias de HIV/Aids em livros didáticos
Abstract
Apresenta o exame das figuras de retórica, destacando as metáforas presentes em nove livros didáticos e numa apostila de ciências de ensino médio. A seleção dos livros e do tema – HIV/Aids – foi feita a partir de uma entrevista com roteiro com trinta alunos do ensino médio de uma escola pública de Bandeirantes, Paraná. Esses alunos indicaram o tema HIV/Aids como um dos assuntos que queriam conhecer mais. Para a análise das figuras de retórica dos textos didáticos, a pesquisa fundamentou-se nos estudos de Lakoff e Johnson (2002), Breton (2003) e Reboul (2004). Entre as figuras examinadas destacou-se a metáfora guerra como condutora do modelo conceitual sobre o HIV/Aids. Esta metáfora, segundo as autoras, é imprópria para uma educação preventiva, pois subjuga os leitores/alunos e professores ao medo e à coerção. Palavras-chave: figuras de retórica; metáforas; HIV/Aids; livros didáticos. Abstract The work presents an analysis of rhetorical figures of speech, with special reference to metaphor, in nine textbooks and a science handout for secondary schools. Choice of books and the HIV/Aids theme were made from a structured interview with thirty secondary school students of a government school in Bandeirantes, State of Paraná, Brazil. Students chose the HIV/Aids theme as a subject matter, ,which they desired to know more about. Studies by Lakoff and Johnson (2002), Breton (2003) and Reboul (2004) underpinned the analysis of figures of speech in school textbooks. The war metaphor representing the conceptual model on HIV/Aids has been conspicuous among the figures of speech analyzed. From the point of view of the authors of the current research, the above metaphor is inadequate for preventive education since it subjects readers/students and teachers to fear and coercion. Keywords: figures of speech; metaphors; HIV/Aids; textbooks.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2006
How to Cite
BELLINI, M.; FRASSON, P. A metáfora guerra na comunicação das idéias de HIV/Aids em livros didáticos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 87, n. 217, 1 Dec. 2006.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.