Cooperação internacional para o planejamento da educação brasileira: aspectos teóricos e históricos
Abstract
Trata-se de uma análise do processo de cooperação internacional implementado no Brasil com vista a orientar o planejamento da educação no País. Parte de uma análise conceitual da categoria planejamento, identificando o sentido de sua utilização na sociedade capitalista. Realiza um histórico da influência das agências internacionais na implementação da proposta de planejamento da educação brasileira, apontando resultados de pesquisa empírica e documental sobre dois programas implantados na Região Centro-Oeste do País. Palavras-chave: planejamento da educação; cooperação internacional; gestão educacional. Abstract This study is an analysis of the process of International Cooperation implemented in Brazil by way of guiding educational planning in the country. It begins with a conceptual analysis of the category "planning", identifying meaning of its use in a capitalistic society. Then, it presents a history of the influence of international agencies in the implementation of planning proposals for the Brazilian education, pointing out the results of empirical and documentary research concerning two programs implemented in the westcentral region of the country. Keywords: educational planning, international cooperation, educational administration.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-08-2007
How to Cite
SCAFF, E. Cooperação internacional para o planejamento da educação brasileira: aspectos teóricos e históricos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 88, n. 219, 1 Aug. 2007.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.