Perfil de professores do primeiro ciclo: questões socioculturais e pedagógicas
Abstract
O trabalho é parte de uma pesquisa de doutorado concluída em fevereiro de 2004, que teve por objetivo analisar as interações construídas nas práticas de letramento em sala de aula do primeiro ciclo. Busca articular dados quantitativos com os dados da sala de aula e traçar o perfil descritivo dos professores do primeiro ciclo da rede municipal de Belo Horizonte para observar certas tendências relacionadas com as interações práticas de letramento desse grupo que poderiam ou não ser confirmadas nos dados das turmas analisadas numa perspectiva etnográfica interacional. O perfil evidenciou dados relativos ao uso do livro didático e de outros impressos no processo de alfabetização, bem como a opção por diferentes formas de organização das interações em sala de aula, rompendo com o uso de carteiras enfileiradas e com o trabalho individualizado em sala de aula. Palavras-chave: perfil de professores; primeiro ciclo; aspectos socioculturais; aspectos pedagógicos; estudo quantitativo. Abstract This paper is part of a doctoral research finished this year, which aimed to analyze the interactions and literacy practices in classroom from elementary schools. To articulate quantitative and qualitative data, we traced the profile of the teachers from the first cicle of elementary schools in Belo Horizonte, Brazil. We aimed to identify certain tendencies related to interactions and literacy practices traced through the teachers profile and to articulate it with classroom data. The quantitative data evidenced that teachers use different materials to teach literacy, besides the textbooks and they use different ways to organize classroom interactions. The teachers used collective ways to organize the interactions between students, not individual ways and it is an evidence that the individual activities are not predominant in these classrooms. Keywords: teachers profile; first cycle; socio-cultural aspects; pedagogical aspects; quantitative study.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-01-2006
How to Cite
MACEDO, M.; MORTIMER, E. Perfil de professores do primeiro ciclo: questões socioculturais e pedagógicas. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 87, n. 215, 1 Jan. 2006.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.