Contribuições para os estudos sobre a pesquisa educacional no Brasil: análise bibliométrica de artigos da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1974)
Abstract
Analisa, na perspectiva da Ciência da Informação, 206 artigos da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP), selecionados do universo de cerca 2.224 artigos, publicados de 1944 a 1974. Os critérios de seleção foram norteados por princípios da arqueologia do saber de Michel Foucault. A partir das categorias empíricas "produtividade de artigos", "temáticas relevantes" e "produtividade de autores", consideram-se as fases de governos brasileiros: Estado Novo, Dutra, Vargas, Kubitschek, Jânio-Goulart e governos militares. Os resultados podem se constituir em subsídios para uma descrição do processo de institucionalização da pesquisa educacional no Brasil, como um campo disciplinar, e apontam para outra vertente de estudo que identifica sistemas de exclusão no processo de produção da literatura periódica. Palavras-chave: pesquisa educacional no Brasil; bibliometria (Ciência da Informação); Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; periódicos – estudos. Abstract The paper analyses, within the perspective of the Science of Information, 206 articles of the Brazilian Journal of Pedagogical Studies (RBEP), selected from a range of 2,224 articles, published from 1944 to 1974. The criteria applied to the selection of the articles were guided by the principles of the archaeology of knowledge of Michael Foucault. From the empirical categories "article productivity", "relevant thematic" and "authors' productivity", it considers the phases of the Brazilian governments: "Estado Novo" (New State), Dutra, Vargas, Kubitschek, Jânio-Goulart and military governments. The results may subsidize a description of the institutionalization process of the educational research in Brazil, as a disciplinary area, and they show another sources for studies that identify systems of exclusion in the process of production of periodicals. Keywords: educational research in Brazil; bibliometry Science of Information); Brazilian Journal of Pedagogical Studies; periodicals – studies.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-06-2000
How to Cite
ALVARENGA, L. Contribuições para os estudos sobre a pesquisa educacional no Brasil: análise bibliométrica de artigos da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1974). Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 81, n. 198, 1 Jun. 2000.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.