Teaching and learning of an evidence-based practice in Nursing and Medical Training

  • Lucimare Ferraz Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Chapecó, Santa Catarina, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2487-8614
  • Luana Roberta Schneider Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Chapecó, Santa Catarina, Brasil
  • Rui Pedro Gomes Pereira Universidade do Minho, Braga -Portugal.
  • Altamiro Manuel Rodrigues Costa Pereira Universidade do Porto (U.Porto). Porto, Portugal.
Keywords: Health and education, higher education, scientific evidence.

Abstract

This article reports on a pedagogical experience to develop the three elements of the Evidence-based Practice (prática baseada em evidências or PBE, in Portuguese). The initiative involved students in Medical and Nursing training from two universities, a state funded and a community one, in Southern Brazil. Results show that this action demonstrates high potential to elicit a more pro-active attitude from students in the process of knowledge acquisition, in addition to the approach with the context of the health services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucimare Ferraz, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). São Paulo, São Paulo, Brasil.

Luana Roberta Schneider, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Chapecó, Santa Catarina, Brasil

Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Rui Pedro Gomes Pereira, Universidade do Minho, Braga -Portugal.

Doutor em Enfermagem pela Universidade do Porto (U.Porto). Porto, Portugal.

Altamiro Manuel Rodrigues Costa Pereira, Universidade do Porto (U.Porto). Porto, Portugal.

Doutor em Sociologia Médica pela Universidade de Dundee. Dundee, Escócia, Reino Unido.

Published
18-06-2019
How to Cite
FERRAZ, L.; ROBERTA SCHNEIDER, L.; GOMES PEREIRA, R. P.; MANUEL RODRIGUES COSTA PEREIRA, A. Teaching and learning of an evidence-based practice in Nursing and Medical Training. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 101, n. 257, 18 Jun. 2019.
Section
Relatos de Experiência