A universalização da avaliação e a criação do Ideb: pressupostos e perspectivas
Abstract
O artigo analisa o processo de incorporação da noção de responsabilização nas avaliações em larga escala e, em particular, as políticas de criação da Prova Brasil e do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Argumenta-se que a consolidação do processo de avaliação realizado pelo Ministério da Educação foi fundamental para a construção do que se identificou como modelo brasileiro de educação básica, formado pelo tripé: descentralização na oferta dos serviços educacionais, critérios de financiamento definidos pela Federação e avaliação centralizada.Downloads
Download data is not yet available.
Published
16-09-2016
Section
points of view - What do other experts think?
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.