Democratic management and participation in the decision-making in school: an analysis of the legal documents of the municipal school systems in the State of Rio de Janeiro
Abstract
School democratic management is a principle of public education, inscribed at the National Education Plan in its 19th goal (PNE 2014-2024). With the intent of reflecting about schools promoting democratic experiences, participation and decision collegialities are spaces in which these experiences are actualized in search of quality education. Aiming to understand the scenario of collegiality instances in schools, it was used the legislation that regulates democratic management in 92 municipalities of the State of Rio de Janeiro, from 2014 onwards. Of the 40 legislations found, 12 were selected for analysis, in order to investigate how school councils, student unions, and school support associations are configured. Initial results indicate fragmented movements seeking the regulation of democratic management, in addition to the need for empirical and theoretical deepening to further understand the instances of collegiality and participation of the school community for a quality education.
Downloads
References
APERIBÉ (RJ). Lei nº 667, de 28 de outubro de 2016. Dispõe sobre a gestão democrática do ensino público de Aperibé-RJ e dá outras providências. Disponível em: <http://aperibe.itcast.com.br/portal/arquivo/1/leis/2016/lei_municipal_667_-2016.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2020.
ARAÚJO, A. C. A gestão democrática e os canais de participação dos estudantes. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 253-266, jan./jun. 2009.
ARELARO, L. R. G.; JACOMINI, M. A.; CARNEIRO, S. R. G. Limitações da participação e gestão democrática a rede estadual paulista. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1143-1158, out./dez. 2016.
AZEVEDO, J. M. L. Notas sobre a análise da gestão da educação e da qualidade do ensino no contexto das políticas educativas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 27, n. 3, 2011.
BAUER, A.; SOUSA, S. Z. Indicadores para avaliação de programas educacionais: desafios metodológicos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 259-284, jan./mar. 2015.
BEISIEGEL, C. R. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Liber Livro, 2006.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2010.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 20 dez. 1996. Texto compilado. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm>. Acesso em: 22 mar. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE [...]. Diário Oficial da União, Brasília, 25 jun. 2014. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A educação no Brasil na década de 90: 1991-2000. Brasília: Inep, 2003.
CABO FRIO (RJ). Lei nº 2.902, de 7 de novembro de 2017. Reestrutura o processo de consulta para indicação da equipe de direção das Unidades Escolares. Disponível em: . Acesso em: 24 mar. 2018.
CARMO (RJ). Lei n°1.852, de 25 de novembro de 2016. Dispõe sobre a instituição da Gestão Democrática na Rede Municipal de Ensino de Carmo. Disponível em: <http://carmorj.itcast.com.br/portal/arquivo/1/leis/2016/18522016.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2020.
CASIMIRO DE ABREU (RJ). Lei nº 1.799/2017. Dispõe sobre a gestão democrática do ensino público. Disponível em: <https://casimirodeabreu.rj.leg.br/ arquivos/799/Lei%201799.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2020.
CASTRO, A. M. D. A. A qualidade da educação básica e a gestão da escola. In: FRANÇA, M. et al. Política educacional: gestão e qualidade do ensino. Brasília: Liber Livro, 2009.
COMENDADOR LEVY GASPARIAN (RJ). Decreto no 1.621, de 13 de setembro de 2017. Dispõe sobre o estabelecimento de processos consultivos para indicação de diretoras e diretores adjuntos das instituição de ensino.
COMENDADOR LEVY GASPARIAN (RJ). Lei nº 933, de 27 de outubro de 2016. Dispõe sobre a gestão democrática do sistema municipal de ensino do município de Comendador Levy Gasparian.
CORDEIRO (RJ). Lei nº 2.084, de 22 de novembro de 2016. Dispõe sobre a instituição da gestão democrática no sistema municipal de ensino público. Disponível em: <http://cordeiro.itcast.com.br/portal/arquivo/2/leis/2016/lei_ no_20842016.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2020.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, 2009.
DUAS BARRAS (RJ). Lei nº 1.272, de 30 de outubro de 2017. Dispõe sobre a instituição da gestão democrática no sistema municipal de ensino. Disponível em: . Acesso em: 12 maio 2018.
DUQUE DE CAXIAS (RJ). Lei nº 2.864, de 01 de novembro de 2017. Dispõe sobre a gestão democrática da educação pública do município. Disponível em: . Acesso em: 20 jun. 2018.
ENGUITA, M. F. O discurso da qualidade e a qualidade do discurso. In: GENTILI, P.; SILVA, T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação, 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
ESTATÍSTICAS da educação básica no Brasil. [s.l.: s.n.], 1996. 25 p. Consta em nota de rodapé na primeira página: Extraído do Relatório para a Conferência Internacional de Educação em Genebra, 1996. Disponível em: <http://portal. inep.gov.br/documents/186968/484154/Estat%C3%ADsticas+da+educa% C3%A7%C3%A3o+b%C3%A1sica+no+Brasil/e2826e0e-9884-423c-a2e4- 658640ddff90?version=1.1>. Acesso em: 30 abr. 2020.
GENTILI, P. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: GENTILI, P.; SILVA, T. T. (Orgs.). Escola S. A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional no neoliberalismo. Brasília: CNTE, 1996. p. 9-49.
GENTILI, P. O discurso da “qualidade” como nova retórica conservadora no campo educacional. In: GENTILI, P.; SILVA; T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
HOBSBAWM, E. Era dos extremos: o breve século XX – 1914-1989. São Paulo: Companhia da Letras, 1995.
JAPERI (RJ). Decreto nº 2.848, de 7 de novembro de 2018. Diário Oficial do Município de Japeri, n. 4.279, 14 nov. 2018.
LIMA, L. C. Administração escolar: estudos. Porto, Portugal: Porto Editora, 2011.
LIMA, L. C. A gestão democrática das escolas como referencial político, educativo e simbólico: entrevista com o professor Licínio Lima. Entrevistado por Daniela Patti do Amaral. Movimento Revista de Educação, Niterói, v. 5, n. 8, p. 244-256, jan./jun. 2018. MARTINS, F. A. S.; DAYRELL, J. T. Juventude e participação: o grêmio estudantil como espaço educativo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1267- 1282, out./dez. 2013.
NAJJAR, J. A disputa pela qualidade da escola: uma análise do Programa Nova Escola do Estado do Rio de Janeiro. Niterói, RJ: EDUFF, 2015.
OLIVEIRA, R. P.; ARAÚJO, G. C. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, p. 5-23, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s1413- 24782005000100002&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 26 nov. 2020.
SÃO JOSÉ DE UBÁ (RJ). Lei nº 490, de 20 de março de 2018. Dispõe sobre a criação dos conselhos escolares nas escolas públicas municipais de São José de Ubá.
PATY DO ALFERES (RJ). Lei nº 2.366, de 24 de outubro de 2017. Dispõe sobre a gestão democrática do sistema municipal de ensino do município de Paty do Alferes. Disponível em: http://patydoalferes.rj.gov.br/wp-content/uploads/2010/09/D.O.-2681-24-10-2017-ok.pdf>. Acesso em: 11 fev. 2020.
SOUZA, A. R. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 123-140, dez. 2009.
SUMIDOURO (RJ). Lei nº 1.142, de 15 de junho de 2016. Dispõe sobre a gestão democrática do ensino público municipal de Sumidouro.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.