Understanding processes of institutionalization of school Sociology from school manuals: a methodological proposal in manualistics
Abstract
This paper presents a methodological proposal to research processes of institutionalization of school Sociology in Brazil from manualistic works. It aims to systematize a methodological proposal that, by listing a set of aspects regarding internal and external contexts of textbook development – whether previously contemplated or not in research –, effectively grasps the factors that give meaning to the data gathered from Sociology textbooks. With this, hopefully, one could better understand the institutionalization process of school Sociology in Brazil. It is concluded that an analysis that contemplates the internal and external dimensions of Sociology textbooks highlights, among other aspects: i) the interests driving this disciplinary field; ii) the curricular configurations of school Sociology; iii) the structural elements that support and legitimize this school component.
Downloads
References
BENITO, A. E. A manualística na Espanha: duas décadas de pesquisa (1992- 2011). Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, MS, v. 7, n. 20, p. 6-29, maio/ ago. 2017.
BODART, C. das N.; CIGALES, M. P. Conatus católico e ensino de Sociologia no Brasil. In: BODART, Cristiano das Neves (Org.). O ensino de Sociologia e de Filosofia escolar. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2020. p. 115-152.
BODART, C. das N.; SILVA, E. C. R. da. Preocupações didáticas em compêndios de Sociologia dos anos de 1930. In: BODART, Cristiano das Neves (Org.). Sociologia e Educação: debates necessários. 2. ed. Maceió: Editora Café com Sociologia. 2020. v. 1. p. 117-150.
BODART, C. das N.; SOUzA, E. D. Os manuais de Sociologia Educacional nos anos de 1940: contexto de produção, autores, estruturas didáticas e perspectivas teóricas. Em Tese, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 40-67, jan./jun. 2019.
BRITO, S. H. A. de. O ensino de Sociologia e a organização do trabalho didático no Colégio Pedro II (1925-1945). Revista Brasileira de História de Educação, Maringá, v. 12, n. 3[30], p. 95-124, set./dez. 2012.
BRITO, S. H. A. de. O ensino de Sociologia no Colégio Pedro II e os compêndios 128 produzidos por Carlos Miguel Delgado de Carvalho. In: ALVES, G. L. Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos. Campinas: Autores Associados, 2015. p. 115-165.
BRITO, S. H. A. de. A produção de manuais didáticos e o ensino de sociologia na escola média em dois momentos históricos (1935-1989). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 10, n. 37e, p. 58-75, maio 2010.
CAMPOS, F. R. A Sociologia da Educação nos cursos de formação de professores entre os anos 30 e 50: um estudo da disciplina a partir dos manuais. 2002. 284 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.
CERTEAU. M. de. A invenção do cotidiano. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.
CHARTIER, R. Cultura escrita: entre distinção e apropriação. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.
CHOPPIN, A. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. História da Educação, Pelotas, RS, v. 13, n. 27 p. 9-75, jan./abr. 2009.
CIGALES, M. P. A sociologia católica no Brasil (1920-1940): análise sobre os manuais escolares. 2019. 313 f. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2019.
CIGALES, M. P. Dilemas da sociologia no Brasil: análise sobre os manuais escolares de Amaral Fontoura e Fernando de Azevedo. Alabastro: revista eletrônica dos alunos da Escola de Sociologia e Política de São Paulo, São Paulo, ano 2, v. 2, n. 4, p. 65-78, 2014a.
CIGALES, M. P. A sociologia educacional no Brasil (1946-1971): análise sobre uma instituição de ensino católica. 2014. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014b.
CIGALES, M. P. Raymond Murray e a Sociologia Católica no Brasil: notas sobre um manual da década de 1940. Revista Café com Sociologia, Maceió, v. 4, n. 3, p. 110-122, dez. 2015.
CIGALES, M. P.; ENGERROFF, A. M. B. Uma cartografia do capital social dos pioneiros da sociologia no Brasil: estudo sobre os manuais escolares. In: MAçAIRA, J.; FRAGA, A. (Org.). Saberes e práticas no ensino de Sociologia. Rio de Janeiro: Autografia, 2018. p. 70-97.
CIGALES, M. P.; OLIVEIRA, A. Aspectos metodológicos na análise de manuais escolares: uma perspectiva relacional. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, PR, v. 20, n. 1, p. 1-18, 2020.
CIGALES, M. P.; OLIVEIRA, A. La Sociología católica en Brasil a través de textos escolares. Revista Mexicana de Sociología, Ciudad de México, v. 83, n. 1, p. 157- 184, ene./mar. 2021.
DAROS, M. D.; PEREIRA, A. T. A Sociologia cristã e o pensamento de Alceu Amoroso Lima em um colégio católico de formação de professoras em Santa Catarina. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, PR. v. 15, n. 1 (37), p. 235-267, jan./abr. 2015.
ENGERROFF, A. M. B. Mapeando a produção sobre o livro didático de sociologia. 2017. 110 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais). – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
GUELFI, W. P. A Sociologia como disciplina escolar no ensino secundário brasileiro: 1925-1942. 2001. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2001.
MAHAMUD-ANGULO, K. Contexts, texts, and representativeness: a methodological approach to school textbooks research. In: KNECHT, P. et al. (Org.). Methodologie und MethodenderSchulbuch-und Lehrmittelforschung. Bad Heilbrunn, GER: Julius Klinkhardt. 2014. p. 33-35.
MENEZES, F. Tratado de Sociologia. [Aracaju]: [s.n.], 1936.
MEUCCI, S. A institucionalização da sociologia no Brasil: os primeiros manuais e cursos. 2000. 158 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
MEUCCI, S. O catecismo sociológico de Francisca Peeters. In: TRINDADE, A. D.; COSTA, H.; MEUCCI, S. (Org.). À margem do(s) cânone(s) II: pensamento social e interpretações do Brasil. Curitiba: Editora UFPR, 2017. p. 27-52.
OLIVEIRA, A. Revisitando a história do ensino de Sociologia na Educação Básica. Acta Scientiarum. Education, Maringá, PR, v. 35, n. 2, p. 179-189, jul./dez. 2013.
PEREZ, C. F. A formação sociológica das normalistas nas décadas de 1920 e 1930. 2001. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
SARANDY, F. M. S. A sociologia volta à escola: um estudo dos manuais de sociologia para o ensino médio no Brasil. 2004. 150 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Antropologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.
SOARES, J. da C. A construção do currículo de Sociologia no Colégio Pedro II (1925- 1941). Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 14, n. 1, jan./abr. 2015a.
SOARES, J. da C. Ensino de Sociologia no Brasil: o pioneirismo do Colégio Pedro II (1925-1942). Revista Café com Sociologia, Maceió, v. 4, n. 3, dez. 2015b.
SOARES, J. da C. O ensino de sociologia no Colégio Pedro II (1925-1941). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
SOUSA, J. M. de. Contribuições do PNLD ao ensino de Sociologia: análise dos guias de livros didáticos. 2020. 108 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia em Rede Nacional da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Marília, PR, 2020.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Banco de dados de livros escolares. São Paulo, [c2021]. Disponível em: http://www2.fe.usp.br:8080/livres/. Acesso em: 10 ago. 2021.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.