Rural education policies amidst the undoing of achievements of social movements

Keywords: educational policies, rural education, school feeding, school transportation, social movements

Abstract

Documentary study on the regulatory frameworks of rural education, stemming from discussions and the collective work of rural social movements, universities, public offices, and other public organizations. The protagonism of the Rural Education Movement stems from fights to protect territories and from the agrarian reform to guarantee the right to education for traditional and rural people, as founding principles of rural education. The following public policies are highlighted: Projovem Campo – Saberes da Terra, 2008; Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo (Procampo), 2009; Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (Pronera), 2010; Programa Nacional de Educação do Campo (Pronacampo), 2013; Escola da Terra, 2013. Finally, it warns for the undoing of rural education policies linked to basic and higher education, which is reflected in funding cuts and in the development of proposals that reveal a logic of private education centered on technical rationality.

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Author Biographies

Salomão Antônio Mufarrej Hage, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), é professor do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA) e coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia (Geperuaz).

Hellen do Socorro de Araújo Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), é professora da Faculdade de Educação do Campo, do Campus Universitário do Tocantins-Cametá da UFPA. Vice-líder do Grupo de Estudo em Educação do Campo, Agroecologia e Economia Solidária (Gesol) e pesquisadora do Geperuaz.

Iranete Maria da Silva Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Matemática e Informática pela Université Joseph Fourier (Grenoble-FR), é professora da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Coordena o Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (Nupefec) e o Grupo de Pesquisa Ensino-Aprendizagem e Processos Educativos (Gpenape), e é pesquisadora do Geperuaz.

Dileno Dustan Lucas de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Coordena o Grupo de Pesquisa Trabalho, Movimentos
Sociais Populares e Educação do Campo (Trame) e é pesquisador do Geperuaz.

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Published
30-05-2022
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