Hospital classes and home care: teacher training proposals in the state of Rio Grande do Norte

  • Adriana Garcia Gonçalves Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Jacyene Melo de Oliveira Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Simone Maria da Rocha Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa)
Keywords: hospital classes, home care, teacher training, hospital and home education support, continuous training

Abstract

Based on a qualitative research approach, we analyzed the proposals of five continuous education courses for teachers in hospital classes and home-based pedagogical care, being carried out from 2016 to 2023 through a partnership established between the State and Municipal Departments of Education of Rio Grande do Norte and Natal, respectively, and three higher education institutions: Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa) and Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). In parallel to the courses, four regional seminars were held at UFRN. Six categories were observed in the courses: 1) Theoretical basis, legislation and law; 2) Curriculum, subject content and teaching practices; 3) School inclusion and special education students (PAEE); 4) Disease particularities and impacts on schooling; 5) Specificities of the hospital environment; 6) Teacher training. The proposals followed a collaborative model, encouraging participants to be protagonists in the process of reviewing teaching practices and their importance in hospital and home environments.

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Author Biographies

Adriana Garcia Gonçalves, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Campus de Marília, é docente da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Departamento de Psicologia (Dpsi), e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEs). Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas: Educação Inclusiva, Tecnologia Educacional e Formação Profissional em Diferentes Contextos e membro do Grupo de Pesquisa Deficiências Físicas e Sensoriais da Unesp, Campus de Marília.

Jacyene Melo de Oliveira Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), é professora associada do IV Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e ministra disciplinas na graduação em Pedagogia, como também nas licenciaturas e na pósgraduação do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEEsp/CE/UFRN), nas modalidades presencial e a distância.

Simone Maria da Rocha, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), é professora das licenciaturas em Letras Inglês, LetrasLibras e Letras Português da Universidade Federal Rural do Semi-Árido  (Ufersa), Departamento de Linguagens e Ciências Humanas (DLCH) – Centro Multidisciplinar de Caraúbas, e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Posensino – UERN/Ufersa/IFRN). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas (Auto)biográficas em Educação. Pesquisadora e Colaboradora do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, (Auto)Biografia e Representações (Grifar-UFRN-CNPq). Membro associada da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica (BIOgraph) e diretora do Campus da Ufersa de Caraúbas (2020-2024).
Vice-presidente da Associação Norte-Nordeste de História de Vida e Formação
(ANNHIVIF – 2020-2022).

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Published
13-05-2025