Hospital education services: communication as a strategy to support students undergoing long-term treatment
Abstract
The continuity of schooling during cancer treatment is recommended to maintain the quality of life of student-patients, as it helps to form their identities, contributing to the reduction of social exclusion and school failure. This study seeks to comprehend how, through communicational processes, agents from regular schools have acknowledged patients receiving hospital education support in a highcomplexity hospital of São Paulo. This is a documentary and qualitative research, employing content analysis of the records archived in the database of a hospital school, and is based on Axel Honneth’s concept of Struggle for Recognition. The analysis of communicational processes that recognized hospital education support indicated the prominence of mentions related to the legal sphere, followed by solidarity, with love being the least represented. The neglection of any of Honneth’s spheres of recognition by the originating schools of student-patients harms the development of a dignified and democratic hospital educational service.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOURDIEU, P. Os excluídos do interior. In: BOURDIEU, P. Escritos de educação. Organização de Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 217-228.
BRAGA, J. L. Interação como contexto da Comunicação. MATRIZes, São Paulo, v. 6, n. 1-2, p. 25-41, jul./dez. 2012.
BRAGA, J. L. Comunicação como trabalho da diversidade (perspectiva e metodologia). MATRIZes, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 103-120, set./dez. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 out. 2020. Seção 1, p. 6.
BRASIL. Instituto Nacional do Câncer (Inca). Estimativa 2023: incidência de câncer no Brasil. Rio de Janeiro: Inca, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC, 2002.
CASCÃO, I. L. L. Luta por reconhecimento da escola hospitalar. 2020. 158 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2020.
CASCÃO, I. L. L.; COVIC, A. N. A luta por reconhecimento do aluno enfermo na oncologia. Revista Contemporânea de Educação, [s. l.], v. 17, n. 38, p. 79-96, jan./mar. 2022a.
CASCÃO, I. L. L.; COVIC, A. N. A luta por reconhecimento da escola hospitalar. Curitiba: Appris, 2022b.
COVIC, A. N.; OLIVEIRA, F. A. M. O aluno gravemente enfermo. São Paulo: Cortez, 2011.
FONSECA, E. S. Classe hospitalar e atendimento escolar domiciliar: direito de crianças e adolescentes doentes. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 12-28, jan./jul. 2015.
HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Ed. 34, 2003.
LIMA, I. L. ver Cascão. RAMOS, M. A. M. A história da Classe Hospitalar Jesus. 2007. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.









