Produção e utilização de indicadores educacionais: metodologia de cálculo de indicadores do fluxo escolar da educação básica
Abstract
Traz a lume a correção do modelo de fluxo escolar para o sistema educacional brasileiro. Discute os conceitos e as formas de verificar a consistência do modelo e mostra a utilização equivocada de conceitos educacionais. Tem sido utilizado pelo Inep, desde seu lançamento, em 1994, e subsidiado o cálculo das taxas de transição de fluxo escolar para o Brasil e unidades da Federação. Palavras-chave: fluxo escolar; taxas de transição; censo escolar; indicadores educacionais; educação básica. Abstract This work points out the correction of the model of school flow for the Brazilian educational system, it discusses concepts and forms of verifying the consistence of the model and it shows the mistaken use of educational concepts. The model has been used by Inep, since its release in 1994, and subsidized the calculation of the rates of school flow transition for Brazil and units of the Federation. Keywords: school flow; transition rates: promotion, retention and evasion, cohort and school census.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2003
How to Cite
KLEIN, R. Produção e utilização de indicadores educacionais: metodologia de cálculo de indicadores do fluxo escolar da educação básica. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 84, n. 206-07-08, 1 Dec. 2003.
Section
Estatística
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.