Construção e reconstrução multicultural de identidades docentes: pensando na formação continuada de coordenadores pedagógicos
Abstract
Trata de uma pesquisa-ação que envolveu a formação continuada de coordenadores pedagógicos do Estado do Rio de Janeiro em 2005, desenvolvida pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e a Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Focaliza, a partir de uma perspectiva multicultural, as formas pelas quais a construção e reconstrução identitária dos sujeitos envolvidos na referida ação foi buscada na proposta e nos materiais elaborados. Apresenta as construções discursivas sobre temas didático-pedagógico-curriculares, trabalhados na perspectiva multicultural, no âmbito dos módulos produzidos para o curso, visando contribuir para reflexões sobre possíveis traduções do multiculturalismo para propostas didáticas e curriculares concretas em ações de formação inicial e continuada de docentes. Palavras-chave: formação continuada; identidade docente; multiculturalismo; pesquisa-ação. Abstract The present article is an action research that involved continuing education of pedagogical coordinators of the state of Rio de Janeiro, developed by the Federal University of Rio de Janeiro and the Rio de Janeiro Secretariat of Education. It focuses the ways by which construction and reconstruction of pedagogical coordinators’ permeated the discourses within the referred program and its related materials, based on a multicultural perspective. It presents the discursive constructions on curricular, pedagogical and didactic themes of the program within the modules produced for the course, aiming at contributing for reflections about possible translations of multiculturalism in concrete didactic and curricular proposals within both initial and continuing teacher education. Keywords: continuing education; teacher identities; multiculturalism action research.Downloads
Download data is not yet available.
Published
01-12-2006
How to Cite
CANEN, A.; SANTOS, A. Construção e reconstrução multicultural de identidades docentes: pensando na formação continuada de coordenadores pedagógicos. Brazilian Journal of Pedagogical Studies , v. 87, n. 217, 1 Dec. 2006.
Issue
Section
Estudos
Once their work is accepted for publication, author’s copyrights are automatically relinquished to the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep).
Since 2016, the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP) uses the licence CC-BY.
Partial or total reproduction of the content of this Journal is permitted provided that the original publication is properly referenced, as well as a link to license CC BY 4.0 and to indicate any possible alterations made to the article.