Education quality and planning: a view from the national regulatory framework

  • Marcelo Soares Pereira da Silva Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Paulo Celso Costa Gonçalves Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
Keywords: Education; educational policies; planning; quality.

Abstract

This article aims to situate the debate on the quality and planning of education into the context of the national educational policies from earlier 2000’s. Upheld by the documental research and through a content analysis, it puts in context the different conceptions of planning and quality that are in the documents called Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE), Plano de Ações Articuladas (PAR) and Plano Nacional de Educação (PNE). By questioning the relation between planning and quality in education, the ambiguities and contradictions between the guiding documents of educational policies here discussed are established. At times, there is a hybrid of conceptions and theoretical perspectives. Understanding the aspects here displayed is fundamental to build planning processes that effectively contribute to creating the processes of developing social quality in education.

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Author Biographies

Marcelo Soares Pereira da Silva , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Marcelo Soares Pereira da Silva, doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), é professor titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Coordena o Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação na região Centro-Oeste (Forpred-CO).

marcelospsilva@hotmail.com

Paulo Celso Costa Gonçalves , Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Paulo Celso Costa Gonçalves, doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), é docente dessa universidade na Faculdade de Educação, onde atua na área de Políticas e Gestão da Educação no curso de Pedagogia. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais e Cidadania (Gepoc).

paulocelso@ufu.br

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Published
14-01-2021
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