Quality of education and teacher training in Brazil’s State of Acre: an analysis of the 1990-2010 period
Abstract
The analysis of training policies implemented in the State of Acre, from the end of the 1990s until 2010, aims to examine the context, objectives and purposes of these actions and their effects on the quality of education. This paper presents data from the state public school system showing investments made to expand and improve Acre’s public education. The methodological approach involves the collation of legal texts, the analytical survey of training programs and policies, in addition to quantitative indicators of basic education. Thus, it is concluded that some factors, such as the policy for the higher-education of teachers and the re-structuring of teacher work, significantly added to the improvement of the critical indicators of
quality of education in the State of Acre, achieving and/or surpassing the goals set by the national evaluation system.
Downloads
References
ACRE. Assembleia Legislativa. Lei Complementar nº 67, de 29 de junho de 1999. Dispõe sobre o Plano de Cargos, Carreira e Remuneração dos Profissionais do Ensino Público Estadual e dá outras providências. Rio Branco, 1999.
ACRE. Assembleia Legislativa. Lei nº 1.513, de 10 de novembro de 2003. Dispõe sobre a gestão democrática do sistema de ensino público do Estado do Acre e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Acre, Rio Branco, 11 nov. 2003. ACRE. Assembleia Legislativa. Lei nº 1.694, de 21 de dezembro de 2005. Institui o Sistema Público da Educação Básica do Estado do Acre, face às diretrizes da Educação Nacional e demais instrumentos legais relativos ao regime de colaboração entre as redes de ensino do Estado e Municípios. Diário Oficial do Estado do Acre, Rio Branco, 27 dez. 2005.
ACRE. Secretaria de Estado de Educação (SEE). Projeto de investimento para o ensino médio. Rio Branco, 2000.
ACRE. Secretaria de Estado de Educação (SEE). Relatório de Gestão. Rio Branco, 2010.
ALMEIDA JÚNIOR, A. M. O planejamento estratégico e a reforma educacional no Acre. 2006. 145 fl. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006.
BRASIL. Decreto nº 74.706, de 17 de outubro de 1974. Institui a Fundação Universidade Federal do Acre, e aprova o respectivo Estatuto. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-74706-17- outubro-1974-423324-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Revogado pelo Decreto nº 8.752/2016. Disponível em <http://www.planalto.gov. br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6755.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Decreto nº 8.752 de 9 de maio de 2016. Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Disponível em: <http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8752.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Revogada pela Lei nº 9.394, de 1996, exceto os artigos 6º ao 9º. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus e dá outras providências. Revogada pela Lei nº 9.394, de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 6.025, de 5 de abril de 1974. Autoriza o Poder Executivo a transformar a Fundação Universidade do Acre em Fundação Universidade Federal do Acre e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 8 abr.1974. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/L6025. htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 23 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 abr. 2013. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 16 dez. 2020.
DAMASCENO, E. A. O trabalho docente no movimento de reformas educacionais no estado do Acre. 2010. 351 p. Tese (doutorado em Educação escolar: instituições, sujeitos e currículos) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2010.
DOURADO, L. F. Valorização dos profissionais da educação: desafios para garantir conquistas na democracia. Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18. p. 37-56, 2016.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, ago. 2009.
GADOTTI, M. A qualidade na educação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA (Esud), 6., 2009, São Luís, MA. A qualidade em Educação a Distância. São Luís, MA, 2009. Disponível em: <https://www. aunirede.org.br/portal/anais-esud/.> Acesso em: 16 dez. 2020.
HYPÓLITO, A. L. Trabalho docente e o novo Plano Nacional de Educação: valorização, formação e condições de trabalho. Cadernos Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 517-534, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v35n97/1678-7110-ccedes-35-97-00517.pdf >. Acesso em: 16 dez. 2020.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Trad. Silvana C. Leite. São Paulo: Cortez, 2016.
MARCHESI, Á.; MARTIN, E. Qualidade do ensino em tempos de mudança. Trad.Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2003.
MELO, L. F. Reformas educacionais e gestão democrática no Estado do Acre: repercussões no trabalho do núcleo gestor da escola. 2010. 357 p. Tese (doutorado em Educação: conhecimento e inclusão social) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2010.
MORAIS, J. M. A. A regulação do trabalho escolar no contexto de reformas educacionais no Estado do Acre. 2016. 119 fl. Dissertação (mestrado em Educação) – Universidade Federal do Acre (Ufac), Rio Branco, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE (Ufac). Programa de Interiorização da UFAC (princípios básicos). Rio Branco, 1996.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ACRE (Ufac). Programa de Interiorização da Graduação: um desafio, uma realidade (1989-1992). Rio Branco, 1993.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.