Quality in/of education: teacher narratives on teacher work
Abstract
This research article analyses texts by 42 teachers in graduate, postgraduate and outreach education programs, in order to identify within their narratives that which they report as quality in/of education, in two national contexts: Portugal and Brazil. The prevailing narratives are confronted with the discussion of the concept of quality in/of education associated with processes of individual and collective transformation that aim at the development of democratic and equitable practices in school, within teaching work and in society. The teachers’ narratives show how the quality of/in education associates with teacher work to fight for social justice, when it seeks to value and observe the diversity and inclusion of all. It shows, still, how this work challenges the historical and structural forces that condition the transformation of education, seeking the democratic means that school education must pursue.
Downloads
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma única história. In: TED GLOBAL 2009: the substance of things not seen, 2009, Oxford. Ted: ideas worth spreading. Oxford, 2009. Disponível em: <https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_ the_danger_of_a_single_story?language=pt-br >. Acesso em: 21 out. 2020.
ANTUNES, F.; PERONI, V. Reformas do Estado e políticas públicas: trajetórias de democratização e privatização em educação: Brasil e Portugal, um diálogo entre pesquisas. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 30, n. 1, p. 181-216, jun. 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21814/rpe.7399>. Acesso em: 09 jun. 2020.
BARTOLOMÉ, L. I. Pedagogia da subordinação. Mangualde: Pedago, 2007.
BOLÍVAR, A. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, M. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2012. Tomo II, p. 79-109.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 10 jan. 2003. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (Sase). Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional De Educação. Brasília, DF: MEC, 2014.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: <https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa>. Acesso em: 5 fev. 2020.
CASA-NOVA, M. J. Os ciganos é que não querem integrar-se? In: SOEIRO, J; CARDINA, M.; SERRA, N. (Orgs.). Não acredite em tudo o que pensa: mitos do senso comum na era da austeridade. Lisboa: Tinta da China, 2013. p. 213-222.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. J. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: Editora da UFU, 2011.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Narrative inquiry. In: GREEN, J. L. et al. (Eds.). Handbook of complementary methods in education research. Washington D.C.: American Educational Research Association & Lawrence Earlbaum Associates, 2006. p. 477-487.
COUNCIL OF EUROPE (CE). Commissioner for Human Rights. Human rights of Roma and travellers in Europe. Strasbourg: CE Publications, 2012.
DARDER, A. Cultura e poder na sala de aula: bases educativas para a escolarização de estudantes biculturais. Ramada: Pedago, 2015.
DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, dez. 2012. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002>. Acesso em: 9 jun. 2020.
ESCUDERO, J. M.; TRILLO, F. Desenvolvimento profissional do professor: crise do currículo, das práticas e os efeitos da formação docente? In: FLORES, M. A.; MOREIRA, M. A.; OLIVEIRA, L. R. (Orgs.). Desafios curriculares e pedagógicos na formação de professores. Ramada: Pedago, 2017. p. 33-84.
EUROPEAN UNION AGENCY FOR FUNDAMENTAL RIGHTS (FRA). Fundamental rights report 2019. Luxembourg: FRA, 2019. Available in: <https://fra.europa.eu/ en/publication/2019/fundamental-rights-report-2019>. Access in: 21 Oct. 2020.
FLICK, U. An introduction to qualitative research. London: Sage, 2009.
FRA ver European Union Agency for Fundamental Rights.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
KRASZEWSKA, K.; KNAUTH, B.; THOROGOOD, D. Indicators of immigrant integration: a pilot study. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2011. (Eurostat Methodologies & Working papers). Available in: . Access: 21 Oct. 2020.
LARROSA, J. Notas sobre narrativa e identidad: a modo de presentación. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2004. p. 11-27.
MARTINS, R. M.; ANUNCIATO, R. M. M. Caminhos de aprendiz de professora: processos identitários em uma comunidade de aprendizagem online. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e172625, jan. 2018. Disponível em: <http://dx.doi. org/10.1590/0102-4698172625>. Acesso em: 9 jun. 2020.
MIZUKAMI, M. G. N. A aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33- 50, dez. 2004. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/ view/3838>. Acesso em: 9 jun. 2020.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Against the Odds: disadvantaged students who succeed in school. Paris: OECD Publishing, 2011. Disponível em: <https://doi.org/10.1787/9789264090873-en>. Acesso em: 09 jun. 2020.
OLIVEIRA, R. M. M. A.; MOREIRA, M. A. L. “Entre o amor e o ódio”: narrativas de avaliação das aprendizagens em Portugal e no Brasil. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 15, n. 37, p. 13-28, set. 2014. Disponível em: <https://www.e- publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24418/17396>. Acesso em: 9 jun. 2020.
PARASKEVA, J. M. Nova teoria curricular. Lisboa: Edições Pedago, 2010.
PARASKEVA, J. A narrativa como contra-narrativa. In: MOREIRA, M. A. (Org.). Narrativas dialogadas na investigação, formação e supervisão de professores. Mangualde: Pedago, 2011. p. 7-21.
PARASKEVA, J. Curriculum epistemicide: toward an itinerant curriculum theory. New York: Routledge, 2016.
PERONI, V. M. V.; CAETANO, M. R.; ARELARO, L. R. G. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 35, n. 1, p. 35-56, jan./abr. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.21573/vol1n12019.93094>. Acesso em: 9 jun. 2020
PORTUGAL. Comissão Nacional da Unesco. Objetivos de desenvolvimento sustentável. Lisboa, 2020. Disponível em: <https://unescoportugal.mne.gov.pt/pt/ temas/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel>. Acesso em: 21 out. 2020.
PORTUGAL. Direção Geral de Estatísticas de Educação e Ciência (DGEEC). Perfil escolar da comunidade cigana: 2016/17. Lisboa: DGEEC, 2017. Disponível em: <https://www.dgeec.mec.pt/np4/906.html>. Acesso em: 20 out. 2020.
QUIJANO, A. Colonialidad y modernidade/racionalidade. Perú Indígena, Lima, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007.
SANTOS, B. S. A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 80, p. 11- 43, mar. 2008. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/bss/documentos/A_filosofia_a_venda_RCCS80_Marco2008. pdf Acesso em: 9 jun. 2020.
TORRES SANTOMÉ, J. A desmotivação dos professores. Mangualde: Pedago, 2006 TORRES SANTOMÉ, J. La justicia curricular: el caballo de troya de la cultura escolar. Madrid: Morata, 2011.
TORRES SANTOMÉ, J. The intercultural curriculum: Networks and global communities for collaborative learning. In: PARASKEVA, J. M.; STEINBERG, S. R. (Eds.). Curriculum: decanonizing the field. New York: Peter Lang, 2016. p. 503-525.
VAZQUEZ-RECIO, R.; LOPÉZ-GIL, M. Interseccionalidad, jóvenes “sin-sistema” y resistência: una mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, e230094, 2018. Disponível em: <https://www. scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230094.pdf>. Acesso em: 9 jun. 2020.
VIANA, M. A. Narrativas reflexivas de professores em formação, aprofundamento teórico. In: VIANA, M. A. (Org.). Narrativas dialogadas na formação de professores: experiências no PIBID e nos estágios supervisionados. Maceió: Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, 2019. p. 21-36.
VIEIRA, F. Pedagogia, formação e investigação. In: VIEIRA, F. (Org). Quando os professores investigam a pedagogia: em busca de uma educação mais democrática. Mangualde: Pedago, 2014. p. 11-57.
VIEIRA, F. Pedagogy of experience in teacher education for learner and teacher autonomy. Profile Issues in Teachers’ Professional Development, Bogotá, v. 22, n. 1, p. 143-158, Jan./June 2020. Disponível em: <https://revistas.unal.edu.co/ index.php/profile/article/view/78079>. Acesso em: 1 jul. 2020.
VIEIRA, F.; MOREIRA, M. A. Supervisão e avaliação de desempenho docente: para uma abordagem de orientação transformadora. Lisboa: Ministério da Educação, CCAP, 2011.
WILSON, S.; SHULMAN, L. S.; RICHERT, A. E. 150 ways of knowing: representations of knowledge in teaching. In: CALDERHEAD, J. (Ed.). Exploring teachers’ thinking. London: Cassell, 1987. p. 104-124.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.