Black play in Bragança’s Amazon: quilombo children and their dancing playtime

  • Simei Santos Andrade Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Raquel Amorim dos Santos Universidade Federal do Pará (UFPA)
Keywords: Amazon Bragantina; black play; children; dancing games; quilombo.

Abstract

As part of a research on Amazonian childhoods, a study was carried out in Quilombo do América, located in the municipality of Bragança, in the northeast of the state of Pará, with the aim of analyzing children’s dance games. The methodology adopted was the qualitative approach, based on a study from an ethnographic perspective, in which 12 children, aged 6 to 11 years, participated. The theoretical- methodological framework focused on childhood social studies, in dialogue with childhood sociology, childhood history and the child’s anthropology, in an effort to bring to this discussion some theorists from the Amazon who made it possible to understand games dancing children of the quilombo. We conclude that dancing games are part of the daily social dynamics of children in Quilombo do América, who, through cultural manifestations, reaffirm their black identities, which has been denied for a long time. The quilombolas’ knowledge, especially of the children, guides the community’s cultural, social and educational practices.

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Author Biographies

Simei Santos Andrade , Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação pela PUC Minas e pós-doutora em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Pará (PPGARTES/UFPA), é professora doutora da UFPA, atuando nos cursos de graduação e pós-graduação nas áreas de Dança e Teatro, e coordenadora do Núcleo de Pesquisa Infâncias Amazônicas (Nupeia): Arte, Cultura e Educação de crianças em diferentes contextos.

simeiandrade@uol.com.br

Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), é professora permanente e coordenadora do Programa de Pós- Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA), Linha de Pesquisa: Educação, Linguagens e Culturas na Amazônia. Também coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA).

rakelamorim@yahoo.com.br

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Published
03-05-2021
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