Teaching Sociology in Basic Education: expansion, setbacks, and prospects
Abstract
The field of Sociology teaching has been under expansion recently, mainly between 2008 and 2017, a period in which this science remained a mandatory subject in Brazilian high school. In a short period, there were relevant changes in the area, which redefined initial and continuing teacher training, and presented new political, institutional and pedagogical challenges for Sociology. In this article, I conduct a brief review of the main events in the field recently, seeking to analyze future prospects for the area.
Downloads
References
ALVES, E. M. S.; COSTA, P. R. S. M. Aspectos históricos da cadeira de Sociologia nos estudos secundários (1892-1925). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 6, n. 2, p. 31-51, jul./dez. 2006.
APPLE, M. W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
AVRITZER, L. O pêndulo da democracia no Brasil: uma análise da crise 2013- 2018. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 273-289, maio/ago. 2018.
BLOIS, J. P.; OLIVEIRA, A. La sociología como profesión: formación, organización y prácticas de las sociólogas y los sociólogos en un escenario de cambio. Temas Sociológicos, Santiago, n. 25, p. 9-24, 2019.
BODART, C. N.; AzEVEDO, G. C.; TAVARES, C. S. Ensino de Sociologia: processo de reintrodução no ensino médio brasileiro e os cursos de Ciências Sociais/ Sociologia (1984-2008). Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 27, p. 214-235, maio/ago. 2020.
BODART, C. N.; CIGALES, M. P. Ensino de Sociologia no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 48, n. 2, p. 256-281, jul./dez. 2017.
BODART, C. N.; CIGALES, M. P. O ensino de Sociologia no século xIx: experiências no estado do Amazonas, 1890-1900. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, p. 123-145, jan./mar. 2021.
BODART, C. N.; TAVARES, C. S. Programas de fomento a expansão do ensino superior e oferta de cursos de Ciências Sociais no Brasil (1999-2017). Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 7-29, jan./jun. 2018.
BOTELHO, A. Passado e futuro das interpretações do país. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 47-66, jun. 2010.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma Sociologia do campo científico. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
CAREGNATO, C. E.; CORDEIRO, V. C. Campo científico-acadêmico e a disciplina de Sociologia na escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 39-57, jan./mar. 2014.
CIGALES, M. P.; OLIVEIRA, A. La Sociología católica en Brasil a través de textos escolares. Revista Mexicana de Sociología, Ciudad de México, v. 83, n. 1, p. 157- 184, ene./mar. 2021.
DECESARE, M. 95 anos de ensino de Sociologia no ensino médio. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 113-137, jan./mar. 2014.
ENGERROFF, A. M. B.; OLIVEIRA, A. Os sentidos da Sociologia escolar nos livros didáticos no Brasil. Revista Pós-Ciências Sociais, São Luís, v. 15, n. 30, p. 215- 240, jul./dez. 2018.
HANDFAS, A. As pesquisas sobre o ensino de Sociologia na educação básica. In: SILVA, I.; GONçALVES, D. N. (Org.). Sociologia na educação básica. São Paulo: Annablume, 2017. p. 367-385.
LAHIRE, B. En defensa de la Sociología: contra el mito de que los sociólogos son unos charlatanes, justifican a los delincuentes y distorsionan la realidad. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2016.
LEITHAUSER, T.; WEBER, S. Ética, moral e política na visão de professores brasileiros e alemães. Estudos de Sociologia: Revista do Programa de Pós- Graduação em Sociologia da UFPE, Recife, v. 16, n. 1, p. 87-108, 2010.
LIEDKE FILHO, E. D. A Sociologia no Brasil: história, teorias e desafios. Sociologias, Porto Alegre, v. 7, n. 14, p. 376-436, jul./dez. 2005.
MAÇAIRA, J. P. O ensino de Sociologia e Ciências Sociais no Brasil e na França: recontextualização pedagógica nos livros didáticos. 2017. 314 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
MEUCCI, S. Institucionalização da Sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. São Paulo: Editora Hucitec: Fapesp, 2011.
MEUCCI, S. Sociologia na educação básica no Brasil: um balanço da experiência remota e recente. Revista Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 51, n. 3, p. 251-260, set./dez. 2015.
MORAES, A. Licenciatura em Ciências Sociais e ensino de Sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social: Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 5-20, abr. 2003.
MORAES, A. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cadernos Cedes, Campinas, v. 31, n. 85, p. 359-382, set./dez. 2011.
OLIVEIRA, A. Revisitando a história do ensino de Sociologia na educação básica. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 35, n. 2, p. 179-189, jul./dez. 2013.
OLIVEIRA, A. Cenários, tendências e desafios na formação de professores de Ciências Sociais no Brasil. Política & Sociedade: Revista de Sociologia Política, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 39-62, set./dez. 2015.
OLIVEIRA, A. O ensino de Sociologia em Santa Fé (Argentina): algumas pistas comparativas com o caso brasileiro. Tomo: Revista de Pós-Graduação em Sociologia, Aracaju, n. 34, p. 393-418, 2019a.
OLIVEIRA, A. O ensino de Sociologia no Uruguai: uma análise a partir das narrativas dos professores. Política & Sociedade: Revista de Sociologia Política, Florianópolis, v. 18, n. 41, p. 261-279, 2019b.
OLIVEIRA, A. La enseñanza de las Ciencias Sociales en Brasil hoy. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, Cáceres, n. 7, p. 207-222, 2020.
OLIVEIRA, A. Máster para la formación de profesores en Ciencias Sociales en Brasil y España: algunos elementos comparativos. Revista Española de Educación Comparada, Madrid, n. 39, p. 271-284, jul./dic. 2021.
OLIVEIRA, A. La Sociología en la educación secundaria en Brasil (1890-1971). Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, Barcelona, n. 10-11, p. 1-15, 2022. No prelo.
OLIVEIRA, A.; GREINERT, D. O futuro da Sociologia na escola brasileira. Enseñanza de las Ciencias Sociales, Barcelona, n. 19, p. 67-77, 2020.
OLIVEIRA, A.; SILVA, R. A.; NASCIMENTO, C. O ensino em Sociologia como prática: diferenças e clivagens nos distintos espaços institucionais. Revista Linhas, Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 183-204, jan./abr. 2020.
RODRIGUES, L. Brazilian political scientists and the Cold War: Soviet hearts, North-American minds (1966-1988). Science in Context, [Cambridge], v. 33, n. 2, p. 145-169, June 2020.
SANTOS, M. B. Diretrizes curriculares estaduais para o ensino de Sociologia: em busca do mapa comum. Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 40-59, jan./jun. 2012.
SANTOS, M. B. O Pibid na área de Ciências Sociais: da formação do sociólogo à formação do professor em Sociologia. 2017. 290 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
SILVA, I. L. F.; ALVES NETO, H. F.; VICENTE, D. V. A proposta da Base Nacional Comum Curricular e o debate entre 1988 e 2015. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 51, n. 3, p. 330-342, set./dez. 2015.
WEBER, S. O professorado e o papel da educação na sociedade. Campinas: Papirus, 1996.
Copyright (c) 2021 Em Aberto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
These are the terms of this Copyright Notice:
- I declare that I permanently forfeit in favor of the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) all rights related to:
-
- editing, publication, reproduction, and distribution of the work;
- publication through digital and electronic media;
- translation of the work to any language;
- updating, re-printing, adaptation, and compression of the work;
- uploading of work in the publishing platform of INEP;
- divulging complete or parts of work through the World Wide Web (internet), whether in Brazil or foreign countries;
- authorization of third parties to execute any of the acts mentioned before.
- I explicitly declare that I am solely responsible for the opinions expressed in the work, and its publication does not violate the rights of third parties.
- I declare that the nature of said work is one of pro bono publico and, as such, I forfeit the right to any compensation regarding ownership rights granted.
- I authorize spelling and grammatical review of the manuscript, provided that the content and opinions therein remain unchanged.